Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 43 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 43 2024

Information från läkemedelscentrum.

Uppdateringar i Rekommenderade läkemedel

I september samlades läkemedelskommittén och dess terapigrupper för att ta beslut om nya rekommenderade läkemedel. Eftersom listan numera finns i digital form kommer uppdateringarna att ske löpande. Du kan läsa om förändringarna här i Läkemedelsnytt vartefter de förs in i listan.

Hela listan hittar du här - Rekommenderade läkemedel (regionvarmland.se)

Anemi - Ferinject rekommenderas i första hand

Intravenöst järn är rekommenderat vid försämrat upptag av peroralt järn. Både Ferinject och Monofer är upphandlade och beställs på rekvisition till den enhet där de ska administreras. Båda läkemedlen har länge varit rekommenderade på samma nivå, men efter den senaste upphandlingen har Ferinject betydligt lägre pris. Därför är nu Ferinject förstahandsval och Monofer andrahandsval i Rekommenderade läkemedel.
Terapiområde anemi (rekommenderade läkemedel).

Ordinationsmallarna i Cosmic har kopplats om och Monofer nås endast vid sökning på Alla enheter, medan Ferinject finns kvar i enhetens urval. Mer information finns i rutinen.

Rekvirering och hantering av intravenöst järn - RUT-11553 (rutin i Vida, internt nätverk)

Demenssjukdomar - EKG-kontroll och doseringar

Nytt i årets rekommendation är råd kring EKG-kontroll vid behandling med kolinesterashämmare. EKG-kontroll ska ske före insättning av kolinesterashämmare. Vid AV-block, retledningshinder samt förlängd QTc-tid är kolinesterashämmare kontraindicerade. Försiktighet ska iakttas vid synkopeanamnes eller samtidig behandling med antiarytmika, såsom betablockerare, och vissa SSRI. Vid övriga hjärtsjukdomar ska patienten följas tills måldos är uppnådd, med EKG före och fyra veckor efter påbörjad behandling. Behandlingen ska avslutas om QTc-tiden är över gränsvärde (QTc-tid ≥ 450 ms för män och ≥ 460 ms för kvinnor).

Terapigruppen vill också påminna om att eftersträva lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid vid beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom (BPSD). Men att det också är viktigt att lämna tid för utvärdering av insatt behandling och inte allt för snabbt byta strategi.

Slutligen är den rekommenderade maxdosen för quetiapin sänkt till 50 mg per dygn vid psykotiska symtom och agitation vid Parkinson- eller Lewybodydemens.

Terapiområde demenssjukdomar (rekommenderade läkemedel)

Nya rutiner underlättar vid läkemedelshantering

Ibland kan det vara svårt att veta var du kan hitta information om ett läkemedel kan krossas, administreras via sond, hur kvarvarande lösa tabletter ska hanteras efter att en patient har skrivits ut och när en patients medhavda dospåsar kan användas under sjukhusvistelsen. Det kan även finnas funderingar kring hur hemgångsdoser ska märkas för att de ska kunna användas på ett kommunalt boende och mycket annat. Nu har rutinerna för läkemedelshantering omarbetats för att underlätta för dig att göra rätt.

De två nya regionövergripande rutinerna nedan har ersatt

• Iordningställande, administrering eller överlämnande samt förvaring och rekvirering av läkemedel (RIK-15149).
  • Obruten läkemedelsbehandling vid utskrivning från sjukhus (RUT-16681).

Iordningställande och administrering eller överlämnande av läkemedel (RUT-29055)

Här hittar du information om behörighet och regelverk för läkemedelshanteringen. Här finns även tydliga instruktioner för bland annat hygien, skyddsutrustning, kontroll, dokumentation och märkning vid iordningställande och administrering av läkemedel. I rutinen får du också handledning gällande praktiska moment i läkemedelshanteringen som exempelvis delning eller krossning av läkemedel, iordningställande av parenterala läkemedel, delning av hemgångsdoser och läkemedel via sond.

Förvaring och rekvirering av läkemedel (RUT-28642)

I rutinen kan du läsa om hur läkemedel ska förvaras på vårdenhet, hygien vid läkemedelshantering, struktur i läkemedelsförråd, användningstider, hållbarhetskontroll och rengöring av läkemedelsrum samt beställning av läkemedel. Du hittar även information om vilka blanketter du kan använda som stöd och få praktiska tips gällande läkemedelsförvaring och läkemedelshantering, som till exempel brytningsdatum, temperaturkontroller och hantering av lösa tabletter och blisterkartor.

Uppdaterad blankett för hållbarhetskontroll och rengöring av läkemedelsrum

För att det ska bli lättare för dig att signera att du har gjort hållbarhetskontroller och rengjort läkemedelsrummet finns nu en uppdaterad blankett. Den heter Hållbarhetskontroller och rengöring av läkemedelsförråd (FOR-13892). Det är viktigt att samtliga moment utförs och signeras enligt instruktion och blanketten ska därför anslås i alla läkemedelsrum.

Du hittar de nya rutinerna och blanketten i Vida

Anmälan till Mellansvenskt läkemedelsforum 2025 är öppen

Mellansvenskt läkemedelsforum arrangeras av läkemedelskommittéerna i Sjukvårdsregion Mellansverige och är helt oberoende av läkemedelsindustrin.

Kongressen arrangeras i Uppsala den 12-13 februari och gemensam buss kommer att avgå på eftermiddagen den 11 februari från Karlstad.

Mellansvenskt läkemedelsforum 2025 - Vårdgivare Region Örebro län (regionorebrolan.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Uppdaterat restmeddelande

• Alprostadil flera beredningsformer
  • Lokalanestetika i kombination med adrenalin
  • Pankreaspulver (Creon) enterokapsel