Lära av patienter och närstående med hjälp av analys av inkomna synpunkter
Region Värmland analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården från patienter och deras närstående. Deras behov, preferenser och resurser blir en utgångspunkt i utformningen och utvecklingen av hälso- och sjukvården.
Så går det till
- Patientnämndsenheten analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården.
- Analyserna redovisas sedan till vårdgivaren så att vårdgivaren kan anpassa vården efter patienternas förutsättningar och behov.
- Avvikelser rapporteras också till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), så att myndigheten kan fullgöra sina skyldigheter.
Analyser från 2024
Allvarlig händelse ur patientens perspektiv
Klagomålen i denna analys har sin grund i patientens upplevelse av att ha fått en vårdskada.
Allvarlig händelse ur patientens perspektiv (pdf) Pdf, 232 kB.
Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män?
Fler kvinnor än män söker vård i Region Värmland och har på så vis även fler kontakter med vården och även fler klagomål till patientnämnden. Det betyder inte att kvinnor får sämre vård än män men varje synpunkt är en berättelse om något som varje enskild patient upplevt i kontakt med vården.
Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män? (pdf) Pdf, 361 kB.
Primärvård som avser tillgänglighet, vårdansvar och organisation
I analysen belyses klagomål inkomna till patientnämnden under 2023 gällande hälsocentralers, vårdcentralers och husläkarmottagningars primärvård inom huvudproblemen tillgänglighet och vårdansvar och organisation.
Tillgänglighetsanalyser
Gemensamma analyser från Sveriges patientnämnder och IVO
Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården (ivo.se)
Kontaktinformation
Om du har frågor om analyserna, vill ta del av äldre analyser eller önskar stöd i din hantering av klagomål är du välkommen att kontakta handläggarna på patientnämnsenheten.
E-post: patientnamnden@regionvarmland.se