Lära genom analys av synpunkter med hjälp av analys av inkomna synpunkter
Region Värmland analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården från patienter och deras närstående. Deras behov, preferenser och resurser blir en utgångspunkt i utformningen och utvecklingen av hälso- och sjukvården.
Så går det till
- Patientnämndsenheten analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården.
- Analyserna redovisas sedan till vårdgivaren så att vårdgivaren kan anpassa vården efter patienternas förutsättningar och behov.
- Avvikelser rapporteras också till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), så att myndigheten kan fullgöra sina skyldigheter.
Ta del av våra analyser
Aktuella verksamhetsanalyser
- Ortopedkliniken och klagomålen (pdf) Pdf, 421 kB.
- Patientens klagomål, Medicinkliniken Centralsjukhuset Karlstad (pdf) Pdf, 446 kB.
- Patienters upplevelse av vården på öron,- näs- och halskliniken (pdf) Pdf, 326 kB.
Övergripande analyser
- Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män (pdf) Pdf, 361 kB.
- Allvarlig händelse, ur patientens perspektiv (pdf) Pdf, 232 kB.
Gemensamma analyser från Sveriges patientnämnder och IVO
Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården (ivo.se)
Kontaktinformation
Om du har frågor om analyserna eller önskar stöd i din hantering av klagomål så är du välkommen att kontakta handläggarna på patientnämnsenheten.
E-post: patientnamnden@regionvarmland.se