Till startsidan

Diskussionsfrågor till kortlek om barnets rättigheter

Här finns exempel på diskussionsfrågor som du kan använda tillsammans med kortlekarna om FN:s konvention om barnets rättigheter.

  • Vem är barn i vår verksamhet?
  • Vilka barn möter vi i vår verksamhet?
  • Vilka barn kan finnas här utan att vi direkt möter dem?
  • Vilka åldersgränser har vi för barn?

  • Hur möter vi barn i olika åldrar?
  • Hur möter vi barn beroende på deras biologiska kön?
  • Hur möter vi barn beroende på de könsuttryck barnet använder?
  • Vilken kompetens har vi för att möta och respektera barn?
  • På vilken kunskapsgrund om respekt och icke-diskriminering väljer vi arbetsmetoder?
  • Vilka data rörande barn och barns livsvillkor samlar vi på min arbetsplats?
  • Hur vet vi att barn inte diskrimineras i vår verksamhet på grund av till exempel bostadsort, sociala faktorer, kön, sexuell läggning, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller föräldrars/vårdnadshavares härkomst eller föräldrars/vårdnadshavares inställning eller eventuellt funktionsnedsättning?

  • Hur och när diskuterar vi barnets bästa?
  • Hur kommer vi fram till vad som är barnets bästa?
  • Hur diskuterar vi barnets bästa vid ekonomiska prioriteringar?
  • Vad säger lagstiftning som styr vår verksamhet om barnets bästa?
  • På vilken kunskapsgrund gör vi våra bedömningar av barnets bästa?
  • Hur tungt får barnets bästa väga i beslut?
  • Hur tas beslut om kompenserande åtgärder i de fall då barnets bästa inte kan komma i främsta rummet?

  • Hur prioriterar vi barn i vår verksamhet?
  • Hur syns konventionen i våra egna styrdokument?
  • Vilken strategi har vi i vår verksamhet för att genomföra konventionen här hos oss?
  • Hur följer vi upp konventionsarbetet i vår verksamhet?
  • Hur syns barn i vår budget?

  • Hur resonerar vi kring begreppet ”fortlöpande utvecklingen av barnets förmåga” (the evolving capacities of the child)?
  • Hur respekterar vi föräldrars eller annan vårdnadshavares ansvar för att ge vägledning till sina barn?
  • Hur möjliggör vi för föräldrar/vårdnadshavare att stötta barnet så att det får sina rättigheter tillgodosedda?

  • Vilket ansvar för barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling har vi i vår verksamhet?
  • Hur arbetar vi med varje barns rätt till utveckling i fysisk, psykisk, andlig, moralisk och social bemärkelse?
  • Vilka behöver vi samverka med för att det ska bli bra för alla barn?
  • Hur ser vår samverkan ut? Är den formad utifrån barnets bästa?
  • Hur hanterar vi vår skyldighet att anmäla misstanke om att barn far illa?

  • Har alla barn i vår verksamhet ett namn?
  • Har alla barn i vår verksamhet ett medborgarskap?
  • Vet alla barn i vår verksamhet vilka som är deras föräldrar/vårdnadshavare?
  • Hur tänker vi om föräldraskap i vår verksamhet? Utifrån till exempel biologiska aspekter, sociala kontexter och relationer i en familj?
  • Hur möter vi barn och föräldrar/vårdnadshavare när barnet är adopterat
  • Vilka särskilda hänsyn bör vi ta för barnets bästa?

  • Hur respekterar vi barnets rätt till identitet?
  • Hur respekterar vi barnets ursprungliga namn i de fall vi vill byta namn på ett barn som redan har ett namn?

  • På vilket sätt beaktar vi principen om barnets bästa när vi fattar beslut om att omhänderta ett barn?
  • På vilken kunskapsgrund fattar vi sådana beslut?
  • Hur ger vi barnet en möjlighet att säga sin mening i den aktuella frågan?
  • Hur kan vi resonera om barnets bästa när det gäller frågor om rätten till kontakt med föräldrar/vårdnadshavare om denna har sviktande omsorgsförmåga i sitt föräldraskap?

  • Hur ser vi på familjers möjligheter att återförenas inom vårt lands gränser?

  • Vilka avtal har vi ingått i Sverige för att förhindra olovliga bortföranden av barn?
  • Vilka initiativ tar vi för att förhindra att barn bortförs olovligen?
  • Vad gör vi för att hjälpa barn som blivit bortförda mot sin vilja?

  • När tror vi att barn kan bilda åsikter?
  • Vilka metoder för barns delaktighet använder vi i vår verksamhet?
  • Vilken möjlighet har barn att fritt uttrycka sina åsikter i vår verksamhet?
  • Vilken betydelse tillmäter vi barnets åsikter?
  • Hur får barn information av oss i frågor som rör barnets liv?
  • Kan det finnas tillfällen när barn inte ska eller bör höras?
  • Vad säger lagstiftning som styr vår verksamhet om barnets rätt till inflytande?
  • Vad står i våra andra styrdokument?
  • På vilken kunskapsgrund bedömer vi barnets möjlighet till deltagande och inflytande?

  • Hur respekterar vi barnets yttrandefrihet i vår verksamhet?
  • Har barnet rätt att ta emot och sprida information av olika slag och fritt uttrycka alla olika tankar?
  • Hur respekterar vi barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet?
  • Hur förhåller vi oss om barnet och föräldrar/vårdnadshavare har olika åsikter om barnets religionstillhörighet?

  • Hur ser vi på barnets rätt att gå med i en förening den själv valt?
  • Hur resonerar vi om barnets och förälder/vårdnadshavarens åsikter går isär?
  • Vad gör vi om barnet vill lämna en förening eller ett samfund som det är medlem i?
  • Vid vilken ålder tycker du att barn kan starta egna föreningar?

  • Vem har rätt att läsa ett barns dagboksanteckningar?
  • Vid vilka tillfällen kan vuxna ha rätt att läsa ett barns brev?
  • I vilken utsträckning tillåter vi barnet att läsa sina journaler/akter/annan dokumentation?
  • Hur kan barnet påverka det som dokumenteras om barnet?
  • Vet barnet vem som har tillgång till det som dokumenteras?
  • Vad säger svensk lag om barnets rätt att själv ta initiativ till att sekretessbelägga delar av eller hela dokumentationen?

  • Hur tillgodoser vi barnets rätt till information?
  • Inom vilka områden ger vi barnet information?
  • På vilket sätt tillgodoser vi rätten till information för barn som tillhör en språklig minoritet i landet eller en ursprungsbefolkning?
  • Vilken typ av information kan barn behöva skyddas mot?
  • Hur skyddar vi i så fall barn utan att kränka deras rätt till information?

  • Hur resonerar vi om att båda föräldrarna/vårdnadshavarna har gemensamt ansvar för barnets fostran och utveckling?
  • Hur stöttar vi föräldrarna/vårdnadshavarna i deras ansvar?
  • På vilket sätt tillgodoser vi alla barns rätt till barnomsorg i vår kommun?

  • Hur arbetar vi för att skydda barn från alla former av våld och kränkande behandling?
  • Vilka rutiner har vi för att göra en anmälan till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa?
  • På vilken kunskapsgrund fattar vi beslut när det rör omhändertagande av barn?
  • Hur pratar vi med barn i utsatthet eller andra svåra situationer?

  • Hur ofta följer vi upp barn som är i samhällets vård?
  • Vilka rutiner har vi för detta?
  • På vilket sätt tar vi hänsyn till barnets ursprung i dessa sammanhang?

  • Vilka lagar har vi för adoption?
  • På vilket sätt säkerställer vår lagstiftning att inga andra intressen går före barnets?
  • På vilken kunskapsgrund fattar vi beslut om lämplighet för adoption?

  • Hur behandlar vi barn som har flyktingstatus?
  • Hur behandlar vi barn som är ensamkommande?
  • Hur arbetar vi med familjeåterförening?
  • Är familjeåterförening alltid för barnets bästa?

  • Hur säkerställer vi att barn med funktionsnedsättning inte diskrimineras?
  • Hur resonerar vi om frågor som rör inkludering och exkludering av barn med funktionsnedsättning?
  • Hur tillgodoses rätten till barnomsorg i någon form?
  • Hur tillgodoses barnets rätt till utbildning?
  • Hur tillgodoses rätten till information för barn med funktionsnedsättning som innebär att de saknar talat språk?

  • Hur många barn dör i Sverige varje år?
  • Av vilken orsak dör barnen?
  • Hur utbildar vi föräldrar om barnhälsovård, näringslära, tandhygien, vikten av simkunnighet och förebyggande av olycksfall?
  • Kan alla föräldrar delta? Fundera utifrån språkliga aspekter och tillgänglighet.
  • Har alla barn här rätt till sjukvård?
  • Hur arbetar vi för att förhindra skadliga sedvänjor, till exempel könsstympning?

  • Hur bevakar vi att barn som är omhändertagna av samhället har det bra?
  • Hur ofta ses vården över?
  • Vilka regler och rutiner har vi för detta?
  • Hur möjliggör vi för barnet att delge sina synpunkter på insatsen/vården?
  • Vilket skydd har dessa barn mot övergrepp under vistelsen i samhällets vård?

  • Vilket socialt skydd har barnet rätt till?
  • Hur tillgodoser socialtjänsten barnets möjlighet till ekonomiskt bistånd inom ramen för föräldrarnas ansökan om bistånd?
  • Hur möjliggörs barnets rätt till delaktighet i dessa frågor?

  • Hur arbetar vi för att båda föräldrarna/vårdnadshavare ska ta sitt ekonomiska ansvar för barnet när de inte lever tillsammans?
  • Vilken rätt till bistånd har föräldrar/vårdnadshavare som har problem med försörjningen för sina barn?
  • Hur tar vi hänsyn till barnets rätt att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt utifrån rätten till skälig levnadsstandard samt hanteringen av försörjningsstöd?

  • Vilka barn har rätt till skolgång här?
  • Finns det några barn som står utanför skolgång? Hur resonerar vi om det?
  • Hur arbetar vi för att upprätthålla disciplinen i skolan på ett sätt som sker i enlighet med konventionen och som inte kränker barnet?
  • Hur kan skolan arbeta för att utveckla barnets personlighet och anlag?
  • Hur kan skolan arbeta med att utveckla barnets respekt för de mänskliga rättigheterna?
  • Hur arbetar vi i förskola/skola för att få en bra arbetsallians med föräldrarna/vårdnadshavarna?

  • Vilka språkliga, etniska och religiösa minoriteter är erkända i Sverige?
  • Hur kan vi tillgodose barnets rättigheter om barnet tillhör en minoritets- eller ursprungsbefolkning i Sverige?
  • Hur får till exempel samebarn hjälp till sitt språk och sin egen kultur oavsett bostadsort i Sverige?

  • Hur tänker du om att barn har rätt till kultur, både som utövare och åhörare?
  • På vilket sätt ger vi barnet rätt att utöva denna rättighet?
  • Hur finner vi balans mellan rätten till skola och rätten till vila?
  • Vilka miljöer ger barnet utrymme till vila, lek och rekreation?
  • Hur tillgodoses denna rättighet i vår verksamhet?

  • Hur ser du på barnarbete?
  • Kan det finnas något gott med att barn arbetar?
  • Vilka negativa aspekter ser du med barnarbete?
  • Ser du någon gyllene medelväg?
  • Hur möjliggör vi i Sverige att ungdomar kan förbereda sig för arbetslivet?

  • Hur kan vi skydda barn från droger i alla former?
  • Vad görs på samhällsnivå?
  • Vad kan du själv göra?

  • Finns det barn i din verksamhet som riskerar att utnyttjas i olika former av sexuella handlingar?
  • Vad gör du/ni för att förhindra det?
  • Hur pratar vi med barn och unga om sexualitet?
  • Hur kan samhället skydda barn mot pornografi och sexuella övergrep?

  • Finns det barn i din verksamhet som kan riskera att föras bort mot sin vilja, för till exempel tvångsäktenskap?
  • Vad kan du göra för att förhindra det?

  • I vilka situationer kan du se att det finns en risk att barn utnyttjas på något sätt, till exempel inom forskning i olika discipliner, som till exempel medicin, pedagogik, psykologi?
  • Vem har tolkningsföreträde om vad som är att utnyttja ett barn, till exempel inom mode och skönhetsindustrin?

  • Hur arbetar vi för att barn som är frihetsberövade ska hållas åtskilda från vuxna? Det kan även gälla barn inom hälso- och sjukvård.
  • Hur tillgodoser vi barnets rätt att ha kontakt med sin familj vid frihetsberövande?
  • Hur respekteras barnets rätt enligt artikel 12 när det gäller att utse ombud och tillgodose rätten till juridiskt stöd?

  • Hur skyddar vi barn från att delta i väpnade konflikter?
  • Hur skyddar vi barn från att rekryteras till olika arméer runt om i världen?
  • Hur ser det ut i Sverige, till exempel rekrytering till hemvärnet?

  • Hur arbetar vi för att rehabilitera och socialt återanpassa barn som varit utsatta på olika sätt?
  • Vilket ansvar har din verksamhet och din profession för att sådana insatser kommer barnet tillgodo?

  • Vilken straffbarhetsålder har vi i Sverige?
  • Hur ser du på den åldern?
  • Skulle den behöva förändras åt något håll?

  • Känner du till något samhällsområde där rättigheterna i konventionen går längre än vår lagstiftning?
  • Känner du till något samhällsområde där vår lagstiftning går längre än rättigheterna i konventionen?

  • Vilka i vår verksamhet känner till konventionen och vad den innebär för barn och vuxna?
  • Vilka insatser behövs för att vi i vår verksamhet ska känna till och kunna tillämpa konventionen (utbildning, information, kompetensutveckling etc.)?
  • Hur informerar vi till exempel nyanställd personal och barn och föräldrar i verksamheten om att barn har egna rättigheter?
  • Vem ger informationen?
  • När ges informationen?
  • Hur säkrar vi kvalitet på informationen?

  • Vad känner du till om FN-kommittén och deras arbetssätt?
  • Vilken information har du fått om regeringens rapporter till FN-kommittén för barnets rättigheter?
  • Vilka frågor har rört din verksamhet?
  • Vilka synpunkter från FN-kommittén har du tagit del av?
  • Vilka av dem har rört din verksamhet?
  • Har din verksamhet arbetat med synpunkterna? I så fall hur?

  • Vilka stater i världen har inte ratificerat konventionen?
  • Varför har de inte gjort det?
  • Vad är det för skillnad på att signera och ratificera en konvention?

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?