Diskussionsfrågor till kortlek om barnets rättigheter
Här finns exempel på diskussionsfrågor som du kan använda tillsammans med kortlekarna om FN:s konvention om barnets rättigheter.
Artikel 1
- Vem är barn i vår verksamhet?
- Vilka barn möter vi i vår verksamhet?
- Vilka barn kan finnas här utan att vi direkt möter dem?
- Vilka åldersgränser har vi för barn?
Artikel 2
- Hur möter vi barn i olika åldrar?
- Hur möter vi barn beroende på deras biologiska kön?
- Hur möter vi barn beroende på de könsuttryck barnet använder?
- Vilken kompetens har vi för att möta och respektera barn?
- På vilken kunskapsgrund om respekt och icke-diskriminering väljer vi arbetsmetoder?
- Vilka data rörande barn och barns livsvillkor samlar vi på min arbetsplats?
- Hur vet vi att barn inte diskrimineras i vår verksamhet på grund av till exempel bostadsort, sociala faktorer, kön, sexuell läggning, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller föräldrars/vårdnadshavares härkomst eller föräldrars/vårdnadshavares inställning eller eventuellt funktionsnedsättning?
Artikel 3
- Hur och när diskuterar vi barnets bästa?
- Hur kommer vi fram till vad som är barnets bästa?
- Hur diskuterar vi barnets bästa vid ekonomiska prioriteringar?
- Vad säger lagstiftning som styr vår verksamhet om barnets bästa?
- På vilken kunskapsgrund gör vi våra bedömningar av barnets bästa?
- Hur tungt får barnets bästa väga i beslut?
- Hur tas beslut om kompenserande åtgärder i de fall då barnets bästa inte kan komma i främsta rummet?
Artikel 4
- Hur prioriterar vi barn i vår verksamhet?
- Hur syns konventionen i våra egna styrdokument?
- Vilken strategi har vi i vår verksamhet för att genomföra konventionen här hos oss?
- Hur följer vi upp konventionsarbetet i vår verksamhet?
- Hur syns barn i vår budget?
Artikel 5
- Hur resonerar vi kring begreppet ”fortlöpande utvecklingen av barnets förmåga” (the evolving capacities of the child)?
- Hur respekterar vi föräldrars eller annan vårdnadshavares ansvar för att ge vägledning till sina barn?
- Hur möjliggör vi för föräldrar/vårdnadshavare att stötta barnet så att det får sina rättigheter tillgodosedda?
Artikel 6
- Vilket ansvar för barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling har vi i vår verksamhet?
- Hur arbetar vi med varje barns rätt till utveckling i fysisk, psykisk, andlig, moralisk och social bemärkelse?
- Vilka behöver vi samverka med för att det ska bli bra för alla barn?
- Hur ser vår samverkan ut? Är den formad utifrån barnets bästa?
- Hur hanterar vi vår skyldighet att anmäla misstanke om att barn far illa?
Artikel 7
- Har alla barn i vår verksamhet ett namn?
- Har alla barn i vår verksamhet ett medborgarskap?
- Vet alla barn i vår verksamhet vilka som är deras föräldrar/vårdnadshavare?
- Hur tänker vi om föräldraskap i vår verksamhet? Utifrån till exempel biologiska aspekter, sociala kontexter och relationer i en familj?
- Hur möter vi barn och föräldrar/vårdnadshavare när barnet är adopterat
- Vilka särskilda hänsyn bör vi ta för barnets bästa?
Artikel 8
- Hur respekterar vi barnets rätt till identitet?
- Hur respekterar vi barnets ursprungliga namn i de fall vi vill byta namn på ett barn som redan har ett namn?
Artikel 9
- På vilket sätt beaktar vi principen om barnets bästa när vi fattar beslut om att omhänderta ett barn?
- På vilken kunskapsgrund fattar vi sådana beslut?
- Hur ger vi barnet en möjlighet att säga sin mening i den aktuella frågan?
- Hur kan vi resonera om barnets bästa när det gäller frågor om rätten till kontakt med föräldrar/vårdnadshavare om denna har sviktande omsorgsförmåga i sitt föräldraskap?
Artikel 10
- Hur ser vi på familjers möjligheter att återförenas inom vårt lands gränser?
Artikel 11
- Vilka avtal har vi ingått i Sverige för att förhindra olovliga bortföranden av barn?
- Vilka initiativ tar vi för att förhindra att barn bortförs olovligen?
- Vad gör vi för att hjälpa barn som blivit bortförda mot sin vilja?
Artikel 12
- När tror vi att barn kan bilda åsikter?
- Vilka metoder för barns delaktighet använder vi i vår verksamhet?
- Vilken möjlighet har barn att fritt uttrycka sina åsikter i vår verksamhet?
- Vilken betydelse tillmäter vi barnets åsikter?
- Hur får barn information av oss i frågor som rör barnets liv?
- Kan det finnas tillfällen när barn inte ska eller bör höras?
- Vad säger lagstiftning som styr vår verksamhet om barnets rätt till inflytande?
- Vad står i våra andra styrdokument?
- På vilken kunskapsgrund bedömer vi barnets möjlighet till deltagande och inflytande?
Artikel 13–14
- Hur respekterar vi barnets yttrandefrihet i vår verksamhet?
- Har barnet rätt att ta emot och sprida information av olika slag och fritt uttrycka alla olika tankar?
- Hur respekterar vi barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet?
- Hur förhåller vi oss om barnet och föräldrar/vårdnadshavare har olika åsikter om barnets religionstillhörighet?
Artikel 15
- Hur ser vi på barnets rätt att gå med i en förening den själv valt?
- Hur resonerar vi om barnets och förälder/vårdnadshavarens åsikter går isär?
- Vad gör vi om barnet vill lämna en förening eller ett samfund som det är medlem i?
- Vid vilken ålder tycker du att barn kan starta egna föreningar?
Artikel 16
- Vem har rätt att läsa ett barns dagboksanteckningar?
- Vid vilka tillfällen kan vuxna ha rätt att läsa ett barns brev?
- I vilken utsträckning tillåter vi barnet att läsa sina journaler/akter/annan dokumentation?
- Hur kan barnet påverka det som dokumenteras om barnet?
- Vet barnet vem som har tillgång till det som dokumenteras?
- Vad säger svensk lag om barnets rätt att själv ta initiativ till att sekretessbelägga delar av eller hela dokumentationen?
Artikel 17
- Hur tillgodoser vi barnets rätt till information?
- Inom vilka områden ger vi barnet information?
- På vilket sätt tillgodoser vi rätten till information för barn som tillhör en språklig minoritet i landet eller en ursprungsbefolkning?
- Vilken typ av information kan barn behöva skyddas mot?
- Hur skyddar vi i så fall barn utan att kränka deras rätt till information?
Artikel 18
- Hur resonerar vi om att båda föräldrarna/vårdnadshavarna har gemensamt ansvar för barnets fostran och utveckling?
- Hur stöttar vi föräldrarna/vårdnadshavarna i deras ansvar?
- På vilket sätt tillgodoser vi alla barns rätt till barnomsorg i vår kommun?
Artikel 19
- Hur arbetar vi för att skydda barn från alla former av våld och kränkande behandling?
- Vilka rutiner har vi för att göra en anmälan till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa?
- På vilken kunskapsgrund fattar vi beslut när det rör omhändertagande av barn?
- Hur pratar vi med barn i utsatthet eller andra svåra situationer?
Artikel 20
- Hur ofta följer vi upp barn som är i samhällets vård?
- Vilka rutiner har vi för detta?
- På vilket sätt tar vi hänsyn till barnets ursprung i dessa sammanhang?
Artikel 21
- Vilka lagar har vi för adoption?
- På vilket sätt säkerställer vår lagstiftning att inga andra intressen går före barnets?
- På vilken kunskapsgrund fattar vi beslut om lämplighet för adoption?
Artikel 22
- Hur behandlar vi barn som har flyktingstatus?
- Hur behandlar vi barn som är ensamkommande?
- Hur arbetar vi med familjeåterförening?
- Är familjeåterförening alltid för barnets bästa?
Artikel 23
- Hur säkerställer vi att barn med funktionsnedsättning inte diskrimineras?
- Hur resonerar vi om frågor som rör inkludering och exkludering av barn med funktionsnedsättning?
- Hur tillgodoses rätten till barnomsorg i någon form?
- Hur tillgodoses barnets rätt till utbildning?
- Hur tillgodoses rätten till information för barn med funktionsnedsättning som innebär att de saknar talat språk?
Artikel 24
- Hur många barn dör i Sverige varje år?
- Av vilken orsak dör barnen?
- Hur utbildar vi föräldrar om barnhälsovård, näringslära, tandhygien, vikten av simkunnighet och förebyggande av olycksfall?
- Kan alla föräldrar delta? Fundera utifrån språkliga aspekter och tillgänglighet.
- Har alla barn här rätt till sjukvård?
- Hur arbetar vi för att förhindra skadliga sedvänjor, till exempel könsstympning?
Artikel 25
- Hur bevakar vi att barn som är omhändertagna av samhället har det bra?
- Hur ofta ses vården över?
- Vilka regler och rutiner har vi för detta?
- Hur möjliggör vi för barnet att delge sina synpunkter på insatsen/vården?
- Vilket skydd har dessa barn mot övergrepp under vistelsen i samhällets vård?
Artikel 26
- Vilket socialt skydd har barnet rätt till?
- Hur tillgodoser socialtjänsten barnets möjlighet till ekonomiskt bistånd inom ramen för föräldrarnas ansökan om bistånd?
- Hur möjliggörs barnets rätt till delaktighet i dessa frågor?
Artikel 27
- Hur arbetar vi för att båda föräldrarna/vårdnadshavare ska ta sitt ekonomiska ansvar för barnet när de inte lever tillsammans?
- Vilken rätt till bistånd har föräldrar/vårdnadshavare som har problem med försörjningen för sina barn?
- Hur tar vi hänsyn till barnets rätt att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt utifrån rätten till skälig levnadsstandard samt hanteringen av försörjningsstöd?
Artikel 28–29
- Vilka barn har rätt till skolgång här?
- Finns det några barn som står utanför skolgång? Hur resonerar vi om det?
- Hur arbetar vi för att upprätthålla disciplinen i skolan på ett sätt som sker i enlighet med konventionen och som inte kränker barnet?
- Hur kan skolan arbeta för att utveckla barnets personlighet och anlag?
- Hur kan skolan arbeta med att utveckla barnets respekt för de mänskliga rättigheterna?
- Hur arbetar vi i förskola/skola för att få en bra arbetsallians med föräldrarna/vårdnadshavarna?
Artikel 30
- Vilka språkliga, etniska och religiösa minoriteter är erkända i Sverige?
- Hur kan vi tillgodose barnets rättigheter om barnet tillhör en minoritets- eller ursprungsbefolkning i Sverige?
- Hur får till exempel samebarn hjälp till sitt språk och sin egen kultur oavsett bostadsort i Sverige?
Artikel 31
- Hur tänker du om att barn har rätt till kultur, både som utövare och åhörare?
- På vilket sätt ger vi barnet rätt att utöva denna rättighet?
- Hur finner vi balans mellan rätten till skola och rätten till vila?
- Vilka miljöer ger barnet utrymme till vila, lek och rekreation?
- Hur tillgodoses denna rättighet i vår verksamhet?
Artikel 32
- Hur ser du på barnarbete?
- Kan det finnas något gott med att barn arbetar?
- Vilka negativa aspekter ser du med barnarbete?
- Ser du någon gyllene medelväg?
- Hur möjliggör vi i Sverige att ungdomar kan förbereda sig för arbetslivet?
Artikel 33
- Hur kan vi skydda barn från droger i alla former?
- Vad görs på samhällsnivå?
- Vad kan du själv göra?
Artikel 34
- Finns det barn i din verksamhet som riskerar att utnyttjas i olika former av sexuella handlingar?
- Vad gör du/ni för att förhindra det?
- Hur pratar vi med barn och unga om sexualitet?
- Hur kan samhället skydda barn mot pornografi och sexuella övergrep?
Artikel 35
- Finns det barn i din verksamhet som kan riskera att föras bort mot sin vilja, för till exempel tvångsäktenskap?
- Vad kan du göra för att förhindra det?
Artikel 36
- I vilka situationer kan du se att det finns en risk att barn utnyttjas på något sätt, till exempel inom forskning i olika discipliner, som till exempel medicin, pedagogik, psykologi?
- Vem har tolkningsföreträde om vad som är att utnyttja ett barn, till exempel inom mode och skönhetsindustrin?
Artikel 37
- Hur arbetar vi för att barn som är frihetsberövade ska hållas åtskilda från vuxna? Det kan även gälla barn inom hälso- och sjukvård.
- Hur tillgodoser vi barnets rätt att ha kontakt med sin familj vid frihetsberövande?
- Hur respekteras barnets rätt enligt artikel 12 när det gäller att utse ombud och tillgodose rätten till juridiskt stöd?
Artikel 38
- Hur skyddar vi barn från att delta i väpnade konflikter?
- Hur skyddar vi barn från att rekryteras till olika arméer runt om i världen?
- Hur ser det ut i Sverige, till exempel rekrytering till hemvärnet?
Artikekl 39
- Hur arbetar vi för att rehabilitera och socialt återanpassa barn som varit utsatta på olika sätt?
- Vilket ansvar har din verksamhet och din profession för att sådana insatser kommer barnet tillgodo?
Artikel 40
- Vilken straffbarhetsålder har vi i Sverige?
- Hur ser du på den åldern?
- Skulle den behöva förändras åt något håll?
Artikel 41
- Känner du till något samhällsområde där rättigheterna i konventionen går längre än vår lagstiftning?
- Känner du till något samhällsområde där vår lagstiftning går längre än rättigheterna i konventionen?
Artikel 42
- Vilka i vår verksamhet känner till konventionen och vad den innebär för barn och vuxna?
- Vilka insatser behövs för att vi i vår verksamhet ska känna till och kunna tillämpa konventionen (utbildning, information, kompetensutveckling etc.)?
- Hur informerar vi till exempel nyanställd personal och barn och föräldrar i verksamheten om att barn har egna rättigheter?
- Vem ger informationen?
- När ges informationen?
- Hur säkrar vi kvalitet på informationen?
Artikel 43–45
- Vad känner du till om FN-kommittén och deras arbetssätt?
- Vilken information har du fått om regeringens rapporter till FN-kommittén för barnets rättigheter?
- Vilka frågor har rört din verksamhet?
- Vilka synpunkter från FN-kommittén har du tagit del av?
- Vilka av dem har rört din verksamhet?
- Har din verksamhet arbetat med synpunkterna? I så fall hur?
Artikel 46–54
- Vilka stater i världen har inte ratificerat konventionen?
- Varför har de inte gjort det?
- Vad är det för skillnad på att signera och ratificera en konvention?