MittVaccin
MittVaccin är ett IT-stöd som används för att hantera och registrera vaccinationer.
MittVaccin används av hälso- och sjukvårdspersonal inom Region Värmland, Värmlands kommuner och privata vårdgivare inom vårdvalet som utför och/eller administrerar vaccinationer.
Ersätter Svevac
MittVaccin har ersatt Svevac. All vaccinationshistorik (från regionen och Värmlands kommuner och privata vårdcentraler inom vårdvalet) som registrerats i Svevac finns nu överförd till MittVaccin.
Tillgången till Svevac är stängd för Region Värmland.
Bokning av vaccination
Invånare i Värmland bokar tid för vaccination via 1177.se, där kan man också se sin vaccinationshistorik.
Behörighet
Kommuner och privata vårdcentraler inom vårdvalet har möjlighet att hantera sina egna användare i MittVaccin. Du som är vårdpersonal i kommun eller på privat vårdcentral och behöver behörighet till MittVaccin ska i första hand vända dig till din egen vårdgivares administratör för användarhantering.
Om det inte är möjligt kan din närmaste chef beställa behörighet hos regionen.
Release notes
Ta del av release notes som beskriver förändringar och förbättringar i systemet.
7 oktober
MittVaccin Journal release notes 2024 3.0 (pdf) Pdf, 921 kB.
Support och användarstöd
- Som användare i kommunen kan du kontakta din expertanvändare.
- Ring avdelningen utveckling och användarstöd patientjournal på:
Telefon 010-831 40 00, val 1.
Telefontid vardagar 08.00-11.45 och 13.00-16.00. - Registrera ett ärende direkt i vårt supportärendesystem via e-post.
Glöm inte att ange ditt användarnamn och en utförlig beskrivning av problemet. Bifoga gärna också skärmdump på eventuella felmeddelanden. E-postadressen är nsp@regionvarmland.se.
Vanliga frågor till användarstödet
Det vaccin jag ska registrera syns inte i vaccinlistan under ett snabbvaccinationsflöde?
Du behöver lämna kunden du startat och gå in under Inställningar (ovan till höger) och sedan välja Vacciner (på vänster sida). Under Mottagningens vaccin hittar du vaccinet du söker, klicka på ”pennan” till höger och under Ändra vaccin ska du se till att rutan för snabbvaccin är ikryssad. Spara. Börja sedan flödet med kunden igen.
Det vaccin jag söker finns inte under Mottagningens vaccin?
Du behöver lägga till det i Lägg till vaccin som finns ovanför Mottagningens vaccin, hitta det i listan och klicka Spara.
Vad gör jag om det saknas batchnummer?
När du i ett vaccinationsflöde med en kund ska välja batchnummer och inget nummer visas ska du klicka i Visa utgångna batchnummer.
Måste jag använda lagersaldo av vaccin?
Om din enhet inte vill hålla lagersaldo uppdaterat med exakta doser av respektive vaccin så finns en möjlighet att förenkla detta handhavande. I stället för att lägga till korrekt antal doser när du lägger till en batch av ett visst vaccin så kan du skriva -1. Det kommer resultera i ett oändligt saldo av just den batchen.
I nuläget kommer det dock fortfarande stå 0 i kolumnen lagersaldo i listan mottagningens vaccin. Leverantören tittar på en lösning där det ska framgå även i denna kolumn att inte lagersaldo är 0.
Notera att om lagersaldo sätts till -1 (oändligt) så finns inte längre möjlighet att ta ut korrekt statistik relaterat till mottagningens saldo. Varje verksamhet beslutar själva om detta är en funktion som de vill använda eller inte.
Hur fungerar det med pneumokockvaccinering och riskgrupper?
Från och med 1 december 2022 kommer det i MittVaccin att dyka upp en fråga om patienten tillhör en medicinsk riskgrupp i samband med vaccination mot pneumokocker. Man måste som vaccinatör välja om patienten är i riskgrupp för pneumokocker eller ej. Detta kryssas i vid både vanlig vaccination och snabbvaccinering. Frågan kommer även upp vid ordination av vaccin mot pneumokocker.
Fyller man i att patienten tillhör en riskgrupp så delas vaccinationen till nationella vaccinationsregistret (NVR).
Vaccinationsprogrammet för riskgrupper — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
Svaret på frågan genererar också en anteckning i MittVaccin.
En varningstriangel, som med hjälp av tooltip beskriver att patienten var i riskgrupp när vaccinet gavs, visas i MittVaccin om man svarat ja på frågan.
Nyheter
-
| MittVaccin
Planerat servicefönster för release 3.0 av MittVaccin Journal måndag 7 oktober 2024 klockan 20:30-00:00
Under tiden för arbetet kommer systemet inte att vara tillgängligt. Om arbetet blir klart snabbare öppnas systemet och kan då användas som vanligt. -
| MittVaccin
Planerat servicefönster för MittVaccin Journal tisdag 23 april
Tisdag 23 april klockan 20.30-00.00 uppgraderas MittVaccin Journal. Systemet går inte att nå under uppgraderingen. Om arbetet blir klart tidigare öppnas systemet och kan då användas som vanligt. Även online-bokningen påverkas och går inte att nå under uppgraderingen. -
| MittVaccin
Planerat servicefönster MittVaccin Journal 22 februari
Torsdag 22 februari 2024 klockan 20.30 - 00.00 uppgraderas MittVaccin Journal inför kommande release. -
| MittVaccin
Priset på vaccin blir synligt för alla användare av MittVaccin
Vaccination Värmlands verksamheter börjar använda MittVaccin Journals betallösning för fakturering av vissa vaccin med start 20 november 2023. -
| MittVaccin
Serviceuppgraderingen är genomförd och systemet är återigen tillgängligt
Det går nu att skapa nya patienter i MittVaccin Journal och logga in med BankID i MittVaccin Invånartjänst. -
| MittVaccin
Ny instruktion om registrering av vaccination i MittVaccin
Läs om hur du går tillväga för att registrera vaccination. -
| MittVaccin
MittVaccin har uppdaterats
I en uppdatering av MittVaccin Journalsystem har några nyheter och ändringar skett.