Nyheter för dig som reser med färdtjänst
Den 1 maj 2025 sker flera positiva förändringar för dig som reser med färdtjänst. Den stora nyheten är att vi går över till en gemensam länsfärdtjänst för hela Värmland där även trafiken inom Karlstads kommun ingår.
Detta innebär flera praktiska förändringar som berör resan – från bokning av resa och betalning till nya kontaktvägar. Här har vi samlat allt som du behöver känna till!
För dig som har färdtjänst i Karlstads kommun
Allmänt
Nya kontaktvägar till färdtjänsthandläggare
Våra färdtjänsthandläggare på Region Värmland är desamma, men de får ett nytt direktnummer och en ny e-postadress.
Vid kontakt före 1 maj 2025:
Telefon: 054-540 46 10
E-post: fardtjansten@karlstad.se
Vid kontakt efter 1 maj 2025:
Telefon: 010-48 47 150
E-post: fardtjansten@regionvarmland.se
Nu gäller ditt färdtjänsttillstånd för resor i hela Värmland
Idag gäller ditt färdtjänsttillstånd för resor i Karlstads kommun plus tre mil.
Efter 1 maj gäller ditt tillstånd i stället i hela Värmlands län plus tre mil in i angränsande län. Resan behöver alltid börja eller sluta i Värmland.
Du reser med Värmlandstrafiks olika trafikslag
Alla som är beviljade ett färdtjänsttillstånd reser med Värmlandstrafik. Resorna utförs med personbilar, specialfordon (det vill säga minibussar) och servicelinjer. Du som reser inom Karlstad kommer åka i samma typ av fordon som idag, men om du planerar att resa längre kan du få resa med servicelinjen som även innebär resa med byten.
Ett personligt tillståndsbevis tas med på resan
Alla som beviljas färdtjänst i Värmland kommer nu att ha ett personligt tillståndsbevis. Gör till vana att alltid ha med dig tillståndsbeviset och legitimation när du reser med färdtjänst. Du ska kunna visa upp det för föraren om så önskas.
Bokning av resa
Boka resa via Värmlandstrafik
Bokning av färdtjänstresor som ska ske efter 1 maj bokar du via Värmlandstrafiks beställningscentral i Munkfors. Du kan boka din resa dygnet runt, alla dagar i veckan genom att ringa 010-48 47 100.
Första dagen som vi tar emot bokningar på detta nummer är den 23 april. Telefontiderna fram till 1 maj är:
- Måndag till fredag mellan klockan 07.00-19.00.
- Lördag mellan klockan 08.00-17.00.
- Söndag mellan klockan 09.00-17.00 (utom vid större helgdagar).
Appen Drip Traveller Karlstad slutar fungera för bokning
Du kan göra din sista bokning i Appen Drip Traveller Karlstad den 30 april, därefter släcks appen ner. En ny bokningsapp är under framtagande men perioden innan den är lanserad hänvisar vi dig att ringa till oss för att boka resa.
På sikt kommer vi att presentera en ny digital bokningsapp där du kan boka och hålla koll på dina resor
Tydligare regler för när du kan boka din resa
Idag är du uppmanad att boka resa i god tid, gärna dagen innan du ska resa – nu blir bokningsreglerna tydligare. Om du reser inom en kommun, till exempel Karlstad, behöver du boka din resa senast 30 minuter innan önskad avresetid.
Sjukresa för dig som är folkbokförd i Karlstads kommun
Även efter 1 maj kan du som är folkbokförd i Karlstads kommun göra sjukresor med ditt färdtjänsttillstånd när du reser inom kommunen.
Det här gäller:
- Du bokar din resa dygnet runt, alla dagar i veckan genom att ringa Värmlandstrafik på telefon: 010-48 47 100.
- Priset för resan är detsamma som för en vanlig färdtjänstresa.
- Om du ska göra en sjukresa utanför kommunen gäller inte ditt färdtjänsttillstånd. Då ringer du istället och bokar resa på telefon: 0771-32 32 00 (knappval 1) senast klockan 12.00 vardagen innan resdag. Även detta nummer går till Värmlandstrafiks beställningscentral. Du betalar egenavgift enligt taxa för sjukresor (ingår i högkostnadsskyddet).
Under resan
Extra hjälp i samband med resa
Idag behöver du vara beviljad extra hjälp av föraren, för att till exempel få hjälp med bagage eller med hämtning eller lämning inne i bostaden. Detta behövs inte efter 1 maj, nu har alla rätt till detta. Det här är en kostnadsfri service som får lov att ta max fem minuter och du beställer den i samband med bokning av resa.
Nu får du ta med ditt sällskapsdjur på resan
Från och med 1 maj får du inte bara ta med dig ledarhund eller servicehund på resan, nu blir det även tillåtet att ta med ditt sällskapsdjur. Det kostar inget extra, men precis som alltid när du reser med djur ber vi dig att boka resan i god tid, helst dagen innan. Detta för att vi ska kunna planera resan och ta hänsyn till eventuella allergier hos andra resenärer.
Resa med medresenär – nya regler
Idag har vi regeln att du som reser med färdtjänst får fylla ett fordon med medresenärer. Från 1 maj gäller en annan regel, du får bara ta med en (1) medresenär. Begränsningen gällande antal medresenärer gäller dock inte dig som har barn under tolv år.
Resa med ledsagare – nya regler
Idag har vi en regel som säger att du som är ledsagaren inte själv får ha färdtjänst, denna regel tas bort 1 maj. Däremot får inte du som är ledsagare själv vara beviljad ledsagare.
Vid resor med Värmlandstrafiks bussar och tåg (allmän kollektivtrafik)
Om en del av resan görs med buss eller tåg är anslutningsresan med färdtjänst till och från hållplatsen kostnadsfri. Denna resa behöver bokas.
Nytt är även att om du köper en buss- eller tågbiljett och visar ditt tillstånds-bevis så får du ta med dig en medresenär utan att han eller hon behöver betala för sin resa.
Priser och betalning av resa
Nya priser
Inför 1 maj har vi gjort om systemet för prissättning av resor så att logiken är samma som i den allmänna kollektivtrafiken. Den stora skillnaden mot idag är att vi har gått från ett kilometerbaserat system till ett system baserat på zoner.
Faktura som betalmedel
Från och med 1 maj betalar du i första hand dina egenavgifter via en samlingsfaktura som skickas till dig en gång i månaden. Om du vid upprepade tillfällen missar att betala din faktura kommer du fråntas betalmetoden och då behöver du istället betala för resan i samband med att den genomförs.
Möjligheten att sätta in pengar för egenavgiften, så kallad förbetalning, försvinner. Om du har en summa inbetald behöver du resa upp den innan 1 maj. Kontakta din färdtjänsthandläggare om du har pengar kvar.
Periodbiljetter Färdtjänst
Periodbiljetter färdtjänst
Det månadskort som vi har idag försvinner den 1 maj för att ersättas med den nya periodbiljetten Färdtjänst Pendling. Nytt för denna biljett är att du nu kan köpa till giltighet för resor med buss och tåg i ett större område i Värmland än bara i Karlstad.
Nyheter för periodbiljetten Färdtjänst Special
Färdtjänst Special finns kvar även i fortsättningen. Skillnaden är att du efter den 1 maj kan välja att köpa till giltighet för resor med buss och tåg i ett större område i Värmland än bara i Karlstad. Nytt är även att du kan köpa periodbiljetten hos alla Värmlandstrafiks ombud, alltså inte bara på Karlstad busstation och på webben. Då visar du upp ditt tillståndsbevis tillsammans med giltig legitimation.
För dig som har färdtjänst i övriga Värmland
Allmänt
Nya kontaktvägar till färdtjänsthandläggare
Våra färdtjänsthandläggare på Region Värmland är desamma, men de får ett nytt direktnummer och en ny e-postadress.
Vid kontakt före 1 maj 2025:
Telefon: 0771-32 32 00 (knappval 3)
E-post: fardtjanst@varmlandstrafik.se
Vid kontakt efter 1 maj 2025:
Telefon: 010-48 47 150
E-post: fardtjansten@regionvarmland.se
Bokning av färdtjänst
Från den 1 maj kan boka din resa dygnet runt, alla dagar i veckan, genom att ringa Värmlandstrafiks nya bokningsnummer 010-48 47 100. Du bokar fortfarande din resa via Värmlandstrafiks beställningscentral i Munkfors. Resan kan bokas tidigast 14 dagar före avresedagen.
Från den 24 april kan du också börja boka resor som ska göras efter den 1 maj. Använd då det nya numret: 010-48 47 100.
Telefontiderna fram till 1 maj är:
- Måndag till fredag mellan klockan 07.00-19.00.
- Lördag mellan klockan 08.00-17.00.
- Söndag mellan klockan 09.00-17.00 (utom vid större helgdagar).
Tydligare regler för när du kan boka din resa
Idag är du uppmanad att boka resa minst en timme innan avresa om du ska resa inom kommunen och senast dagen innan för resor över kommungräns, nu blir bokningsreglerna tydligare. Om du reser inom en kommun, till exempel inom Sunne, behöver du boka din resa senast 30 minuter innan önskad avresetid.
Stopp under resa
Från och med 1 maj ändrar vi reglerna för stopp under resa som berör kyrkogårdsbesök. Tidigare har stopp vid kyrkogård räknats som två resor och du som kund har fått betala dubbla egenavgifter, detta ändras nu. Från 1 maj gäller följande: När du ska göra ett kyrkogårdsbesök väntar fordonet på dig (i max 15 minuter). Resan ska gå tur och retur från hemmet samt inom din kommun.
Denna tjänst behöver du inte ansöka om utan du anger stopp vid kyrkogårdsbesök när du bokar resa. Om du vill besöka en kyrkogård utanför din hemkommun behöver du beställa två resor.
Priser och betalning av resa
Nya priser
Inför 1 maj har vi gjort om systemet för prissättning av resor så att logiken är samma som i den allmänna kollektivtrafiken.
Faktura som enda betalmedel
Från och med 1 maj betalar du dina egenavgifter i första hand via en samlingsfaktura som skickas till dig en gång i månaden. Om du vid upprepade tillfällen missar att betala din faktura kommer du fråntas betalmetoden och då behöver du istället betala för resan i samband med att den genomförs.
Länskort Plus försvinner
Periodbiljetten för dig som reser med färdtjänst, Länskort Plus, försvinner den 1 maj. Ny biljett för dig är periodbiljetten Färdtjänst Pendling, den kan du läsa mer om här nedan.
Ny periodbiljett: Färdtjänst Pendling
Färdtjänst Pendling passar dig som regelbundet reser med färdtjänst mellan din hemadress och adressen för ditt arbete eller skola. I biljetten ingår även resor med Värmlandstrafiks bussar eller tåg (den allmänna kollektivtrafiken).
Ny periodbiljett: Färdtjänst Special
Färdtjänst Special gäller för obegränsat antal resor med Värmlandstrafiks bussar och tåg (den allmänna kollektivtrafiken) under 30 dagar.
Så kontaktar du oss efter 1 maj
Boka din resa
Från den 1 maj kan du boka din resa dygnet runt, alla dagar i veckan, genom att ringa Värmlandstrafiks nya bokningsnummer 010-48 47 100. Resan kan bokas tidigast 14 dagar före avresedagen.
Från den 24 april kan du också börja boka resor som ska göras efter den 1 maj. Använd då det nya numret: 010-48 47 100.
Kontakta din färdtjänshandläggare
Frågor eller funderingar? Välkommen att kontakta din färdtjänsthandläggare på Region Värmland. Vi har telefontid vardagar klockan 09.00-12.00.
Vid kontakt efter 1 maj 2025:
Telefon: 010-48 47 150
E-post: fardtjansten@regionvarmland.se