Vårt residens - en mötesplats för konst
KAiRÅ (Kyrkerud Artist In Residence Årjäng) är en plats för konstnärlig fördjupning, möten och kunskapsutbyten. Varje år bjuds en konstnär in för att bo på skolan och utveckla sitt konstnärskap.
%20Kair%C3%A5%202024%20Carin%20Castegren.jpg)
Carin Castegren
Carin Castegren är årets KAiRÅ-konstnär
Carin Alegre Castegren, född 1999 i Lissabon, Portugal, arbetar med abstrakt måleri och har utbildat sig på Konsthögskolan i Malmö. För Carin är måleriet ett annat sorts tänkande, där tid och uppmärksamhet är centrala. Måleriet befinner sig för henne i beröringspunkten mellan en inre och yttre värld. Hon intresserar sig för hur en målning kan kommunicera mentala tillstånd och förnimmelser.
I Carins praktik har processen och görandet en central roll. I ateljén leder en målning till den andra i en organisk följd. Ett intresse för rörelse och repetition är återkommande i hennes verk. Målningarna är abstrakta och gestaltar ofta skepnader som söker efter sin form. Det finns även en underliggande vilja att lösa upp gränserna mellan det färdiga verket och processen. Genom att låta spår av processen synas i det färdiga verket, arkiveras en dialog mellan henne och materialet på bildytan. Hon arbetar med oljefärg på duk och oftast med tunna, laserande lager som läggs på varandra.
Carin har bland annat ställt ut på Ronneby Konsthall, Galleri KHM 1 i Malmö och Skissernas museum.

"Kontur" av Carin Castegren
Carins egna ord om sitt måleri
- För mig befinner sig måleriet i ett mellantillstånd, berättar Carin, det agerar som ett slags fönster mellan ett inre och yttre rum. Jag är intresserad av att avbilda något som befinner sig i ett formbart skede, formernas blivande, stunden då något är i färd med att bli till, fortsätter hon. Processen har en central roll i arbetet, sökandet efter formers konturer blir en viktig del av motivet som gestaltas. Ändringar och redigeringar som görs på vägen integreras i den färdiga målningen. På ytan samlas flera tunna och lager av färg, fragment som tillsammans skapar en enhetlig bild.
- På ytan låter jag lager av färg växa fram och flätas samman med varandra. Den slutgiltiga bilden målas som en tunn hinna över en tjock och oljig yta. I vissa målningar är färgen tunn och rinnande medan ytan kan vara grov och taktil. I andra målningar mejslar jag fram former och modellerar ytor med färg och rörelse. Jag är intresserad av när måleriet pendlar mellan att gestalta ett sensibelt lyssnande och en kraftfull råhet. En strukturerad yta kontrasterar mot en mjuk och medgörlig, en uppbyggd massa mot en lösare form.
- Formerna i målningen skiftar mellan en fullbordad skepnad och dess upplösning, mellan en självklarhet och ett tvivlande. De har landat i sig själva, men antyder ändå på rörelse, avslutar Carin.