Region Värmland / Nyhetsarkiv / Sammanhållningspolitiken fortsätter att minska klyftorna i EU:s regioner
Lastbil med timmer

Sammanhållningspolitiken fortsätter att minska klyftorna i EU:s regioner

Den 27:e mars publicerade kommissionen sin nionde sammanhållningsrapport som syftar till att utvärdera EU:s sammanhållningspolitik. Sammanhållningspolitiken är EU:s viktigaste investeringsverktyg för att skapa tillväxt och sysselsättning lokalt och regionalt i Europa.

Sammanhållningsrapporten utvärderar den nuvarande sammanhållningspolitiken och är därmed en viktig del i den pågående diskussionen bland regionala och lokala aktörer om hur man bäst utformar den nästkommande programperioden. Rapporten betonar hur sammanhållningspolitiken uppfyller sitt uppdrag med att minska de ekonomiska, sociala och territoriella klyftorna inom EU.

Driver på ekonomisk tillväxt och den dubbla omställningen

Sammanhållningspolitiken spelar en avgörande roll i att utföra projekt i EU:s regioner. För värmländsk räkning så stod EU för 38 procent av samtliga beviljade medel till regionala utvecklingsprojekt år 2022, medan Region Värmland utgjorde 23 procent. Bland dessa projekt var de flesta knutna till Värmlandsstrategin 2040.

Rapporten menar att sammanhållningspolitiken fortsätter vara en viktig pådrivare för hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt. Mellan 2014 och 2020 beräknas sammanhållningspolitiken ha stöttat över 4,4 miljoner företag vilket har genererat cirka 370 000 nya arbetstillfällen. Framför allt inom sektorer relaterade till den gröna och digitala omställningen. Rapporten nämner även hur sammanhållningspolitiken har haft, och fortsätter att ha, ett starkt fokus på att genomföra den gröna omställningen. Programperioden 2014–2020 var enligt rapporten framgångsrik i att minska energikostnaderna för de europeiska hushållen samtidigt som flertalet åtgärder vidtogs för att motverka effekterna av klimatförändringarna.

När det kommer till den digitala omställningen betonar rapporten hur programperioden 2014–2020 investerade 14 miljarder euro för att minska den digitala klyftan som finns mellan EU:s regioner. Investeringarna riktades bland annat mot projekt som främjade tillgången till e-hälsotjänster och bidrog till utbyggnaden av bredband i avlägsna regioner och landsbygdsområden.

Lektioner för framtiden

Även om sammanhållningspolitiken har gjort mycket för att minska klyftorna mellan EU:s regioner så återstår många utmaningar. Några av de identifierade utmaningarna handlar om den åldrande arbetskraften, behovet av anpassat regionalt stöd samt behovet av att minska regelverket för lokala och regionala aktörer i genomförandet av projekt kopplade till sammanhållningspolitiken.

Vad händer nu?

Resultaten från rapporten ska nu diskuteras av regionala och lokala aktörer under det nionde sammanhållningsforumet som äger rum i Bryssel den 11–12 april.

Sammanhållningsrapporten och forumet kommer att bidra till diskussionen kring hur nästa programperiod ska utformas.