Start / Om regionen / Fakturering

Fakturering

Här hittar du information om fakturor som skickas från och till Region Värmland.

Faktura från Region Värmland

Faktura till dig som har kontakt med Region Värmlands hälso- och sjukvård

Information om patientavgifter och hur du kan få din faktura (1177.se).

Faktura från Region Värmland som inte avser hälso- och sjukvård

Region Värmland erbjuder e-faktura. En e-faktura skickas till din internetbank, innehåller samma information som en pappersfaktura och är ett enkelt och miljövänligt alternativ. En anmälan om e-faktura görs i din internetbank.

  • Logga in i din internetbank.
  • Navigera till sidan med företag och organisationer som erbjuder e-faktura och anmäl dig till Region Värmland.
  • Nästa faktura skickas digitalt, som e-faktura, till din internetbank. Du kan välja att få avisering via SMS.

För faktura från Region Värmland som inte är e-faktura

En faktura från Region Värmland skickas till din folkbokföringsadress. Om du inte bor på din folkbokföringsadress ska du anmäla adressändring till Skatteverket eller begära eftersändning av din post.

Autogiro

Möjlighet till autogiro finns för patientfakturor inom hälso- och sjukvård samt frisktandvård. För att betala via autogiro ska du lämna ditt medgivande till Region Värmland så att betalningen kan dras från ditt konto. Genom din internetbank kan du anmäla att du vill betala fakturor via autogiro från Region Värmland.

Faktura från Region Värmland till andra regioner, kommuner, företag och organisationer

Region Värmland önskar att i så stor utsträckning som möjligt fakturera elektroniskt. För att ta emot e-faktura från Region Värmland, skicka in följande uppgifter till ekonomisupport@regionvarmland.se:

  • Faktureringsadress
  • Momsregistreringsnummer (om tillämpligt)
  • Ett av nedanstående alternativ
    - PEPPOL-id i något av följande format: 0007:organisationsnummer, till exempel 0007:2123000156, eller 0088:GLN (för faktureringsadress), till exempel 0088:7362321000156
    - GLN-kod för faktureringsadress
  • VAN-operatör
    Alternativt skicka en förfrågan om att ta emot fakturor från Region Värmland via InExchange som är Region Värmlands VAN-operatör. Eventuell referens, "Er referens", som ska finnas med på fakturan måste lämnas av beställaren till Region Värmland.

Observera att fakturor, inklusive bilagor, med känslig information alltid skickas på papper med normal postgång till Region Värmlands fakturamottagare. Notera att det alltid är Region Värmland som avgör om informationen är känslig eller ej. Patientuppgifter anses alltid vara känslig information.

Faktura till Region Värmland

För dig som är leverantör till Region Värmland

För avtalade leverantörer gäller faktureringsvillkor enligt gällande avtal. För leverantörer som inte har avtalade faktureringsvillkor gäller nedan: 

Elektroniska fakturor

Fakturor till Region Värmland ska skickas elektroniskt för att uppnå en effektivare och säkrare process kring hanteringen av fakturor, både för dig som leverantör och för oss som kund.

1 april 2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att all fakturering till offentlig sektor ska ske elektroniskt via e-faktura. Vi tar emot elektroniska fakturor i samtliga SFTI-standarder. Observera att PDF enligt lagen inte är ett elektroniskt format. Information om den nya lagen om elektronisk fakturering till offentlig sektor finns att läsa hos DIGG – Myndigheten för digital förvaltning

Oavsett storlek på bolag eller tekniska förutsättningar kan du skicka e-fakturor till oss. Har du redan en tjänst för att skicka e-fakturor kontaktar du din befintliga operatör. 

Här är de uppgifter som du behöver uppge för att kunna skicka elektroniska fakturor till oss:

  • Organisationsnummer: 232100-0156
  • GLN-nummer för Svefaktura: 7362321000156
  • PEPPOL-id: 0088:7362321000156
  • VAN operatör: InExchange

Leverantörsfakturan ska vara utställd till Region Värmland:

Region Värmland
Box 5081
650 05 Karlstad

Om du inte har ett eget IT-stöd för att skicka elektroniska fakturor kan du skapa en elektronisk faktura via Region Värmlands fakturaportal. I fakturaportalen kan du registrera upp till 100 fakturor per år utan extra kostnad.

Du kan bifoga bilagor när du skickar elektroniska fakturor till Region Värmland. I de fall era fakturor innehåller bilagor kräver vi att dessa bifogas elektroniskt tillsammans med fakturan.

Beställar-ID

Beställar-ID ska alltid anges på fakturan. Beställar-ID består av sju siffror (till exempel 5050601). Inga bindestreck, mellanslag eller prefix får förekomma.

Ange beställar-ID i fältet "Er referens". För Svefaktura anges Beställar-ID i fältet RequisitionistDocumentReference1. I fakturaportalen anges beställar-ID i "Ert referensnr". Vid varje ordertillfälle ska beställar-ID efterfrågas. 

OBS! Utan korrekt beställar-ID kan inte fakturan hanteras och kommer skickas tillbaka till leverantören. Har du frågor kring beställar-ID, referenskod och/eller er referens vänd dig i första hand till beställaren på Region Värmland.

Betalningsvillkor

Region Värmland godkänner endast 30 dagars betalningsvillkor. Fakturaavgifter godkännes ej.

Organisationsnummer

232100-0156

Är du leverantör och har en fakturafråga?

Kontakta Region Värmlands ekonomisupport vid funderingar gällande din faktura.

Telefonnummer 010-831 41 00, telefontid vardagar klockan 09.00–12.00. 
E-post: ekonomisupport@regionvarmland.se

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?

Till toppen