Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kan en app ge tryggare förlossningar?

Kan en app ge tryggare förlossningar?

Karin Ängeby, barnmorska och forskare på Region Värmland, är medförfattare till en artikel där möjligheterna att använda en app som komplement till metoden Föda utan Rädsla för säkrare och tryggare förlossningar undersöks.

Tidigare forskning har visat att förlossningsförberedelse i form av olika metoder som lär ut avspänning under förlossningsarbetet kan påverka förlossningens utfall i positiv riktning och användandet av digitala lösningar föredras av målgruppen. Det finns ett stort behov av trovärdiga och integritetssäkrade digitala lösningar för att förbereda inför förlossningen. Appen Early Labour App är utvecklad av företaget Birth by heart i samarbete med forskargruppen och denna testas nu i en nationell studie där Region Värmland har huvudansvar och forskningen sker i samarbete med Karlstads universitet och Uppsala universitet.

Inför den nationella studien testades projektet i en pilotstudie med 48 kvinnor. Resultatet visade att appen anses som användarvänlig och uppskattades av deltagarna:
– Den digitala lösningen med animationer verkar komplettera den etablerade metoden Föda utan Rädsla och erbjuder en mer tillgänglig och visuell lösning som bättre möter dagens efterfrågan. Vi ser fram emot att få ta del av resultaten i den pågående nationella studien, säger barnmorska och doktorand Magdalena Fritzson och ansvarig forskare Karin Ängeby.

Länk till artikel

Pilotstudien är publicerad i tidskriften Women&Birth: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871519223000641