Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förberedelser ger förutsättningar för föräldraledd smärtlindring i nyföddhetsvården

Läs om en nyligen publicerad vetenskaplig artikel om föräldrars och sjuksköterskors erfarenheter av att kombinera amning, föräldrasång och hud-mot-hudkontakt vid blodprovstagning på sjuka nyfödda.

Den första artikeln i det tvärvetenskapliga forskningsprojektet ”SWEpap - Föräldrar, en smärtlindrande resurs i nyföddhetsvården” har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Children. Alexandra Ullsten, som är fil.dr. och musik- och bildterapeut anställd på Hälsa och rehabilitering på Centralsjukhuset i Karlstad, är sista författare på publikationen och även ansvarig forskare för hela forskningsprojektet SWEpap. Doktoranden i projektet, neonatalsjuksköterskan Martina Carlsen Misic från Region Örebro län, är huvudförfattare.

Den första delstudien i SWEpap är en kvalitativ aktionsforskningsstudie där forskarna tillsammans med föräldrar, sjuksköterskor och undersköterskor undersökt föräldrarnas och vårdpersonalens erfarenheter av att använda kombinationen amning, hud-mot-hudkontakt och föräldrars nynnasång före, under och efter en blodprovstagning eller vaccination på ett barn som vårdas på nyföddhetsavdelning. Studien utfördes på neonatalavdelningarna vid Centralsjukhuset i Karlstad, Universitetssjukhuset i Örebro och Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.

Förberedelser är nyckeln

Resultaten från observationer, fokusgrupper och individuella intervjuer visade att förberedelser är nyckeln till en god smärtlindring för de sjuka spädbarn som genomgår blodprov eller vaccination i nyföddhetsvården. En mycket viktig del i förberedelsen är att sjuksköterskor och undersköterskor informerar, instruerar, involverar och uppmuntrar föräldrarna att vara aktiva i att smärtlindra sitt spädbarn. Genom att amma (i de fall där detta fungerar), sitta hud-mot-hud och nynna en vaggsång, fick både föräldrar och spädbarn möjlighet att varva ned och landa i situationen tillsammans inför proceduren. Andra viktiga moment i förberedelserna var anpassningar av personalens ergonomi, föräldrarnas sittposition och ljudmiljön för att skapa goda förutsättningar för både föräldrar och vårdpersonal inför provtagningen eller vaccinationen.

Förälderns nynnasång bidrog med närhet, närvaro och lugn under provtagningen

Tio minuter före provtagningen fick föräldrarna och spädbarnen tillsammans förbereda sig för proceduren genom hud mot hudkontakt, nynnasång och amning om möjligt. Den kombinerade föräldraledda smärtlindringen fortsatte sedan under proceduren som var en blodprovstagning eller vaccination samt en liten stund efter proceduren för att ge barnen återhämtning. När föräldrarna i studien nynnade för sitt barn före, under och efter proceduren, upplevde de en påtaglig närhet och närvaro i provtagningssituationen. Föräldrar med nålrädsla upplevde att denna lindrades när de med sångens hjälp riktade sitt fokus på barnet i stället för på proceduren. Föräldrarnas nynnasång upplevdes skapa en lugn och trygg atmosfär, som inte bara påverkade föräldrarna och spädbarnen utan också vårdpersonalen, som uttryckte att den blev lugn av sången och stämningen.

Smärtprevention

Att föräldrarna var välinformerade ökade möjligheterna för dem att delta aktivt i sitt spädbarns smärtlindring, vilket både föräldrar och vårdpersonal uppfattade bidrog till att den kombinerade föräldraledda smärtlindringen hjälpte spädbarnen genom en potentiellt smärtsam procedur. Upplevelsen var att barnen i studien inte visade några tecken på smärta. Deltagarna i studien ansåg att den kombinerade föräldraledda smärtlindringen är användbar och praktiskt möjlig att utföra och att förberedelserna, delaktigheten och närheten mellan förälder och spädbarn bidrog till självreglering och självtillit hos både föräldrar och vårdpersonal.

Den andra delstudien i SWEpap är en randomiserad kontrollerad klinisk studie med 225 föräldrar och friska nyfödda spädbarn. Studien jämför kombinerad föräldraledd smärtlindring (hud-mot-hudkontakt, amning och föräldrars vaggsång) med farmakologisk standardbehandling vid ett rutinblodprov (PKU) med barnet på ett skötbord. Analyser pågår just nu och resultaten från den här delstudien väntas komma nästa år. SWEpap är en klinisk multicenterstudie där de fyra sjukvårdsregionerna i Värmland, Dalarna, Örebro län och Uppsala samarbetar tillsammans med Institutionen för Hälsovetenskaper vid Örebro universitet.

Följ projektet

Om du vill följa det fortsatta projektet så kan du göra det via facebookgruppen SWEpap - föräldrar, en smärtlindrande resurs i neonatalvården

Länk till artikeln

Carlsen Misic, M.; Olsson, E.; Thernström Blomqvist, Y.; Ullsten, A. “Preparation Is Key”: Parents’ and Nurses’ Perceptions of Combined Parent-Delivered Pain Management in Neonatal Care