Region Värmland / Nyhetsarkiv / Utbudsdagarna är tillbaka!

Utbudsdagarna är tillbaka!

Från att ha varit en digital utbudskatalog i två år är utbudsdagarna nu tillbaka i fysisk form. Save the date.

Utbudsdagarna syftar till att erbjuda skolor i Värmland att ta del av utdrag från scenkonst och workshops som sedan går att beställa och söka ekonomiskt stöd för, vilket sker inom ramen för Kulturrådets bidrag Skapande skola.

Datum: 26-27 oktober 2022.

Plats: Wermland Operas lokaler på Spinneriet i Karlstad.

Utbudsdagarna anordnas av Region Värmland och Riksteatern Värmland i samarbete med Karlstad kommun, Wermland Opera, Värmlands Museum och Västanå Teater.

Tillbaka i fysisk form

Under pandemin har utbudsdagarna varit en digital utbudskatalog. Nu är dagarna tillbaka i fysisk form med den digitala katalogen som ett komplement. Marian Söderholm, kulturstrateg för barn och unga på Region Värmland, ser fram emot att återigen kunna välkomna elever och pedagoger på plats.

– Det är tack vare ett fint samarbete med bland andra Karlstad kommun och Wermland Opera. Region Värmland arbetar för varje barns rätt till kultur och nu är det viktigare än någonsin att alla barn och unga får möjlighet att ta del av professionell konst och kultur i skolan, så mycket har varit pausat under pandemin. Dessutom bidrar det till återstarten av kulturlivet i länet och skapar arbetstillfällen för våra konstnärer och kulturskapare, säger Marian.

Utbudsdagarna har anordnats sedan ett antal år tillbaka. Linda Löfgren, dansutvecklare på Region Värmland, har varit med sedan 2017.

– Under utbudsdagarna bjuds det på teater, dans, cirkus och musik för alla skolans åldersgrupper. Att uppleva scenkonst från en scen är något helt annat än från en skärm. En föreställning ger upphov till tusen tankar och känslor som ni tar med er in i klassrummet för vidare diskussioner och samtal, säger Linda.

Subvention för resa

I år står Region Värmland för 50 procent av er busskostnad i samband med värmländska skolors besök på Utbudsdagarna. Det gäller enbart busskostnad utanför Karlstads tätort.

Mer information

I augusti öppnar anmälan. Om utbudsdagarna, bussresa och anmälan (kulturpoolen.se).