Region Värmland / Nyhetsarkiv / Fokus konst: Gestaltad livsmiljö
Seminarier om gestaltad livsmiljö - Fokus: Konst. Arrangeras av: Region Värmland, Svensk Form, Värmlands museum, Karlstads universitet, Forshaga kommun

Fokus konst: Gestaltad livsmiljö

Välkommen till en konferens där vi tar avstamp i, och lyfter politikområdet Gestaltad livsmiljö. Det handlar om att vi med arkitektur, form, konst och design ska nå ett hållbart och mindre segregerat samhälle. Boka in dagen, den 1 december 2022.

Du kommer att möta olika aktörer som berättar om sina uppdrag och arbeten kopplat till Gestaltad livsmiljö. Hur kan man arbeta utifrån lokala och regionala förutsättningar? Hur kan en konstnärlig arbetsprocess se ut i arbete med barn och unga? Och vad är framgångsfaktorerna? Hur samarbetar olika aktörer för att få till en förändring och ett hållbart samhälle?

Politik för gestaltad livsmiljö

Propositionen Politik för gestaltad livsmiljö (Prop.2017/18:110) handlar om hur vi med arkitektur, form och design ska nå ett hållbart, jämlikt och mindre segregerat samhälle. I propositionen förklaras varför omsorgsfull gestaltning i planeringen, byggande och förvaltning är viktigt. Grundläggande perspektiv är att utveckling av vår byggda miljö ska användas som verktyg för att skapa ett hållbart samhälle med människan i centrum.

Området gestaltad livsmiljö tar vara på insikten om att människors liv påverkar och påverkas av sin omgivning. Det tillhandahåller verktyg och metoder som kan bidra till en hållbar samhällsutveckling och till individers möjlighet att ta plats i samhället.

Tid och plats

Torsdag 1 december 2022, start med kaffe från klockan 08.30. Programmet börjar klockan 09.15 och avslutas klockan 15.15. Plats Värmlands museum, Karlstad.

08.30: Kaffe och smörgås.

09.15 Välkommen! Introduktion till dagen.

09.30 Åsa Mårtensson, Art and Public Environment, konstens roll i våra livsmiljöer

Porträtt Åsa Mårtensson

Gestaltad livsmiljö har som mål att konst och konstnärer ska vara delaktiga i omvandlingen av våra samhällen. Hur går det till och vad får det för resultat?

Åsa Mårtensson arbetar som konsult i strategiska frågor som rör gestaltad livsmiljö. Hon var projektchef för Statens konstråds regeringsuppdrag Kunskapsnav offentlig konst 2018-2020.

Idag driver hon företaget Art and Public Environment där hon bland annat arbetar på uppdrag av Folkrörelserna

Konstfrämjandet som verksamhetsutvecklare för södra Sverige.

10.15 Pamela Schultz Nybacka, lektor på Södertörns högskola

Porträtt Pamela Schultz Nybacka

Föreläsningen handlar om processen att ta fram samtidskonst i en ny vårdmiljö med utgångspunkt i fallet Skandionkliniken i Uppsala. I processen kunde forskning, konsten och konstnären kunde komma in i planeringen av byggnaden på ett tidigt stadium.

Hur kan en sådan här process leda till nya vinklar/perspektiv och hur blir resultatet?

Pamela Schultz Nybacka är Lektor på Södertörns högskola och forskar om konst, kultur, bibliotek och kritik - områden som rör en levande offentlighet.

10.45 Paus

11.00 Maria Lobell, kulturchef i Kristinehamns kommun

Porträtt Maria Lobell

Maria Lobell ansvarar för kommunens folkbibliotek, två museiverksamheter, ett bildarkiv och allmänkultur med bland annat förvaltning av konstsamlingar. Hon delar med sig av sina erfarenheter av genomförandet av ett konstnärsresidens, hur ett konstprogram för konstnärlig gestaltning kan utformas och vilka vinster som uppstår när vi arbetar tvärsektoriellt inom en organisation.

11.45 Lunch (Region Värmland bjuder på en enkel lunch)

12.45 Anneli Berglund, biträdande chef på Kalmar konstmuseum och bild- och formutvecklare, Kalmar län

Porträtt Anneli Berglund

En presentation om processen att ta fram en policy och riktlinjer för hantering av offentlig konst för kommuner och region. Varför behövs en policy och riktlinjer för offentlig konst? Vad kan en policy och riktlinjer för offentlig konst innehålla? Hur aktiverar man policy och riktlinjer för offentlig konst?.

I bild-och formutvecklarens roll ingår att bredda intresset för bildkonst och form, stärka konstens ställning och främja samarbetet mellan kulturskapare, institutioner och andra aktörer.

13.30 Jenny Berntsson, konstnär

Porträtt Jenny Bengtsson

Jenny Berntsson, konstnär samt projektledare för Resurscentrum för konst på Region Västmanland, berättar om hennes pågående konstnärliga arbete inom projektet Den barnkonventionella lekplatsen (DBKL) i Baronbackarna och Hjärstaskogen i Örebro.

DBKL är ett treårigt medskapande projekt, som under processledning av konstnärer utvecklar sammanlagt 5 lekmiljöer tillsammans med barn, utifrån Barnkonventionens krav på barns delaktighet i frågor och platser som berör dem. Berntssons arbete djupdyker i frågor som kretsar som handlar om förhandling, fritt tänkande och magiska moment. DBKL leds av Konstfrämjandet Bergslagen i samarbete med Örebro kommun, Kumla kommun och Örebro Bostäder.

14.00 Paus

14.15 Kicki Hendahl, ÖrebroBostäder AB, Örebro kommunala bostadsbolag

Porträtt Kicki Hendahl

Kicki Hendahl är konstnär och arbetar på ÖrebroBostäder AB som stadsdelsutvecklare och konstansvarig. Hennes fokusområden utöver konsten är att bidra till de utvecklingsprocesser som rör social hållbarhet, ofta kopplat till stadsdelsutveckling och boinflytande. Föreläsningen handlar om hur konsten kan bidra i utvecklingen av hållbara och goda livsmiljöer för ÖrebroBostäders hyresgäster. Hon berättar om sina erfarenheter av att ha arbetat med konst som metod för att skapa delaktighet och boinflytande.

14.45 Sara Falkstad, poet, läser sin poesi

Porträtt Sara Falkstad

Sara Falkstad är poet, pedagog och medlem av den feministiska konstgruppen OTALT.

Hennes poesi har blivit publicerad i flertalet svenska och internationella tidskrifter och hon gav ut diktsamlingen De enhjärtbladiga 2020.

15.00 Avslut och tack

Marita Axelsson Nordlund