Region Värmland / Nyhetsarkiv / Utökat erbjudande om stöd till kulturresor hösten 2023
Ilustration med sex barn utanför en buss

Utökat erbjudande om stöd till kulturresor hösten 2023

Kultur- och bildningsnämnden beslutade den 16 maj om en satsning hösten 2023 på totalt 1 250 000 kronor med målet om en jämlik tillgång till kultur för barn och unga i hela Värmland. Resestöd är en del i satsningen.

Det ekonomiska stödet till barn och unga ser ut enligt följande:

• Resestöd till kulturaktiviteter 800 000 kronor
  • Drömsommarjobbet 200 000 kronor
  • Gåvoboken 250 000 kronor

Resestöd

Det pågår ett arbete med att ta fram en långsiktig struktur för att stötta de värmländska kommunernas arbete för barn och ungas tillgång till konst och kultur parallellt görs nu tillfälliga förstärkningar. Kulturbussning har erbjudits till och från sedan 90-talet. Utvärderingar visar att återinförande av denna tjänst är det i särklass viktigaste som Region Värmland kan göra för skolorna.

En nyhet är att resor nu kan göras även inom den egna kommunen, samt att även gymnasieskolor och förskolor kan nyttja stödet.

Drömsommarjobbet

Drömsommarjobbet, som funnits sedan 1999, är en del av Region Värmlands arbete för att stötta och inspirera unga att ta steget att välja en kulturell yrkesbana. Under fyra sommarveckor erbjuds unga i gymnasieåldern möjligheten att jobba tillsammans med professionella handledare inom olika konstnärliga inriktningar.

Karlstads kommun har stöttat verksamheten under alla år men har i år minskat stödet och avviserat att det finns en osäkerhet om kommande år. Arvika kommun har varit en samarbetspart men är inte det längre då verksamheten helt är förlagd i Karlstad.

Gåvobok

Gåvoboken är tillsammans med språksamtal en del av satsningar på små barns språkutveckling. Samarbetspartners är förutom kulturavdelningen även barnhälsovården, folkbiblioteken, förskolan i kommunerna och Karlstads universitet.

Statens kulturråd har under totalt fem år stöttat satsningen genom medfinansiering till Förundran – Bokstart i Värmland. Sedan tidigare får alla barn en gåvobok när de är 8 månader. Årets tillfälliga satsning bidrar till ytterligare en gåvobok, som ges till barn i förskoleålder. Gåvoboken 2023 är en tillfällig förstärkning med målet att det kan ske en permanent ramökning i kommande budgetarbete.