Region Värmland / Nyhetsarkiv / Värmländska möten med sydafrikanska dansare

Det sydafrikanska-svenska danskompaniet bjöd på workshop på Kronoteket med rytm, fotarbete och lekfullhet. Theresa Gustavsson (två till vänster) som tillhör danskompaniet mötte en av sina tidigare dansledare, regionens dansutvecklare Linda Löfgren.

Värmländska möten med sydafrikanska dansare

På återseende! På Kronoteket, Kronoparken möts Linda Löfgren, Region Värmlands dansutvecklare och Theresa Gustavsson, koreograf och konstnärlig ledare för Afia. Båda är uppväxta i norra Värmland.

Det var för två veckor sedan som Theresa var i Värmland med sitt svensk-sydafrikanska danskompani. Två kvällar bjöd de på dansföreställningen Yebo Yes! Där Freestyledans möter den sydafrikanska dansstilen isiPantsula. En dag mötte de dansesteter på Sundsta-Älvkullen och i fredags var det en öppen workshop på Kronoteket. I en och en halvtimme bjöd de fem dansarna in till dans som vi alla, utan förkunskaper, kunde delta i. Det var rytm, fotarbete och lekfullhet. Theresa sammanfattar workshopen, byggd på föreställningen YEBO YES!s principer och påminner om vikten av öppenhet och att vara tillåtande.

– Vi har mycket lättare att uttrycka oss och det blir roligare om vi tillåter oss att vara lekfulla. Det är just genom lekfullheten vi hittar nyckeln till kreativitet. Öppenheten att lyssna på våra impulser ger oss möjligheten att improvisera och uttrycka oss genom rörelse och ljud.

Dansare från Ekshärad och Norra Råda

Linda Löfgren växte upp i Ekshärad och Theresa Gustavsson i Norra Råda. De har delvis följt varandra under ungdomsåren även om det skiljer ett antal år dem emellan. De har dansat både balett och hip hop street dance och Linda var dansledare på danslägret där Theresa fann sin stil.

– Det var under ett dansläger där Linda var en av ledarna, som jag mötte Breaking och Hiphop för första gången på riktigt och alla bitar föll på plats. Jag blev förälskad i dansen och kulturen och visste sen vad jag ville fortsätta med, säger Theresa Gustavsson.

Influenser från andra kulturer

Som professionell dansare handlar livet om dans, resor, möten och tävlingar. Utvecklingen handlar om att få influenser från dansare i andra kulturer. Ett starkt möte förde Theresa och Joanna Holewa Chrona till Sydafrika. Där har de varit av och till sedan år 2016. Och nu har hela kompaniet som – förutom Theresa och Joanna – består av tre dansare från Sydafrika gjort en turné i Sverige. De sydafrikanska dansarna är Patricia Gugu Mofokeng David Mokale och Sibusiso Mthembu, som också har koreograferat pantsuladanserna i föreställningen.

Konstnärlig höjd och professionalitet

Att kunna bjuda länets dansare på konstnärlig höjd och professionalitet är en del av regionens dansutveckling säger Lindas kollega Håkan Mayer.

– Vår strävan är att de dansare och dansgrupper vi bjuder hit till Värmland ska möta alla de som vi har i uppdrag att stödja. Unga talanger, frilansande dansare, danspedagoger, arrangörer och självklart publiken. Precis som med drömsommarjobbets koreografer så är konstnärlig höjd och professionalitet ett måste för dansutvecklingen i länet.

Fakta Yebo Yes! och Afia

I Afias föreställning Yebo Yes! står pantsula i centrum, det koreografiska språk som under apartheid spred medvetenhet och uttryckte kritik och motstånd mot den sydafrikanska regimen. Med blixtsnabba steg över marken och intrikata, rytmiska fotarbeten demonstrerade dansarna för övermakten att de var både starka och fria. Pantsulan blev snabbt inte bara en dansstil, utan även en livsstil.

Afia är en arrangör inom dansen och har växt fram genom möten och inspiration mellan kulturer och människor. Den är grundad av Joanna Holewa Chrona och Theresa Gustavsson.

Idén bakom Yebo Yes! föreställning startade genom ett sökande av kontakt mellan olika ”street dances” och enskilda dansare. Senare i processen växte intresset för att utforska kraften i det individuella uttrycket, i koreografin och i en klubbmiljö. Det som verkligen fångade Joanna och Theresas intresse för att arbeta med Pantsula var känslan av en synkroniserad massa som aldrig tycks sluta, bland rytmer, karaktärer, lekfullhet, fotarbete och driv.