Region Värmland / Nyhetsarkiv / "Mycket som ska vara på plats"

"Mycket som ska vara på plats"

Hallå där Jim Nilsson och Jessica Bergman, projektchefer för Regionfastigheter respektive hälso- och sjukvården.
Hur går förberedelserna inför om- och tillbyggnationen av Centralsjukhuset?

– Bra, enligt plan. Vi har bra fart på alla våra arbetsgrupper och jobbar i flera parallella strömmar. Det är mycket som ska vara på plats både så att vi ska kunna börja bygga under 2023, men också så att vi vet vilka förutsättningar vi vill skapa för det framtida sjukhuset.

Vad innebär det?

– Från vårdens sida fokuseras mycket arbete på verksamhetsutveckling och förändring och strategiska frågor som både rör Centralsjukhuset och den värmländska hälso- och sjukvården. Ett aktuellt exempel utifrån den rådande pandemin är att behovet av enrum förändrats. Eller hur sjukhuset kan vara en del i omställningen till nära vård, som innebär att ta vården närmare patienten.

– Byggmässigt är vi fortfarande i ett väldigt förberedande stadium där vi arbetar med att planera genomförandet av byggarbetet. Det är allt från att planera för markundersökningar till att skapa och rigga arbetssätt och organisation.

Något annat som är aktuellt för tillfället?

– Eftersom sjukhustomten är begränsad måste vi riva vissa befintliga byggnader för att ge plats för nya. Det innebär att vi behöver flytta runt verksamheter vars lokaler kommer byggas om eller rivas. De berörda verksamheterna arbetar just nu ihop med lokalplanerare för att planera för sina omflyttningar.

– Det kommer genomföras byggarbete inne på och omkring Centralsjukhuset under en 15-årsperiod. Det kommer bli stökigt och rotigt, men ett viktigt medskick är att vi kommer upprätthålla och kunna ge den vård som värmlänningarna behöver under hela byggtiden.