Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nyhetsbrev 2 • april 2022
Sjukhus och användarikon.

"En fantastisk milstolpe som vi får vara med om"

Nyhetsbrev 2 • april 2022

Om arbetet med att skapa framtidens Centralsjukhus och utvecklingen av den värmländska hälso- och sjukvården

Besöker du Centralsjukhuset i dag kommer du kanske tycka att delar av sjukhuset är en byggarbetsplats – för det är det. Och så kommer det att fortsätta vara under många år framöver.

Inne på sjukhuset har vi nyss startat renovering av akutmottagningen, som länge varit underdimensionerad och inte anpassad för våra arbetssätt. På parkeringen på framsidan jobbar vi vidare med det nya vårdhuset där kirurgen flyttar in i höst.

Och snart drar vår stora om- och nybyggnation av Centralsjukhuset igång.

Senare i år kommer vi att tillskapa en paviljong på sjukhusområdet dit vi flyttar en mindre del verksamhet. Ytterligare senare kommer vi att påbörja rivningsarbetet inne på sjukhuset med att ta ned några lokaler bakom Patienthotellet, där vårt blivande mottagningshus kommer att vara det första permanenta hus som uppförs.

Under vintern har de vårdverksamheter vars nuvarande lokaler kommer att rivas eller göras om, lagt planen för att flytta till en tillfällig placering i väntan på att slutlokalerna på det nya sjukhuset färdigställs. Det kommer till exempel att innebära att förlossningen tillfälligt kommer att inhysas där vi i dag har sjukhusbibliotek, och biblioteket i sin tur kommer att mellanlanda i Klarälvsentrén.

Eftersom vi ska upprätthålla vården under tiden vi bygger, och eftersom vi bygger nytt, river en del befintliga byggnader och bygger om vissa andra – allt på samma ställe som vi bedriver vård – kommer det oundvikligen bli stökigt när allt pågår parallellt.

Men det innebär också en fantastisk utveckling av vår värmländska hälso- och sjukvård.

Ett projekt med utmanande tidsperspektiv

Region Värmland är långt ifrån enda regionen med pågående sjukhusutveckling. Andra exempel är Växjö, Gävle och Västerås där nya sjukhus byggs, liksom Malmö som håller på med en stor satsning.

Att bygga ett sjukhus som ska stå klart om 15 år ger utmanande tidsperspektiv. Funktion och storlek bygger på demografiska prognoser och förväntade vårdbehov, och till det ska läggas förväntningar kring hälso- och sjukvårdens utveckling och framtida inriktning – där den traditionella synen på sjukhusvård som en exklusiv vårdform knuten till den specifika byggnaden håller på att övergå i en mer flexibel vårdupplevelse med hjälp av digitala och mobila lösningar och sömlöst samarbete med primärvård och nära vård.

Alldeles nyligen tog vi fram en målbild där våra vårdverksamheter var delaktiga i vad de vill att framtidens sjukhus ska bidra till.

Det innebär att vi skapar ett sjukhus där samarbete med patienten och mellan medarbetare underlättas och bidrar till bättre vård, där förutsättningar skapas för ny teknik och digitalisering som tar vården närmare patienten och inte patienten närmare vården och där hållbarhetsprägel både bidrar till en bättre arbetsplats för vår personal och till ett långsiktigt sjukhus för dagens och morgondagens patient.

Porträtt

Lena Gjevert