Region Värmland / Nyhetsarkiv / Fler åtgärder behövs för att stödja gränsregionerna

Fler åtgärder behövs för att stödja gränsregionerna

Pandemin har slagit hårt mot de värmländska gränskommunerna. Fler regeringsåtgärder behövs för att underlätta för företag och invånare där. Det skriver regionala och kommunala företrädare i ett brev adresserat till näringsminister Karl-Petter Torwaldsson och utrikeshandelsminister Anna Hallberg.

Arbetspendlingen mellan Sverige och Norge är omfattande och har stor betydelse för ekonomierna i flera av de värmländska kommunerna. Under pandemin har det varit svårt att ta sig till rätt land och framför allt har handel och besöksnäring haft en tuff tid med uteblivna besökare.

Kommunerna och regionen har gjort en rad satsningar för att underlätta för näringslivet, exempelvis omställningsstöd för digitalisering, omställningsråd och utvecklingskontor i västra Värmland.

– Men våra egna satsningar räcker inte längre för att rädda de krisande branscherna utmed gränsen. Vi vill se fler åtgärder från regeringen för att underlätta för företagen i gränsregionerna och specifikt inom handel och besöksnäring, säger Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Därför får näringsminister Karl-Petter Torwaldsson och utrikeshandelsminister Anna Hallberg ett brev från Stina Höök och Åsa Johansson (S), vice ordförande för regionala utvecklingsnämnden. Även kommunstyrelsens ordförande i fyra gränskommuner står bakom brevet. I brevet räknar de upp tre åtgärder som de vill se:

• En tydligare samordning ska ske gällande in- och utreseregler mellan Sverige och Norge.
  • Det ska göras en långsiktig plan för att säkerställa arbetskraftens gränspendling och möjligheten att bo i gränskommunerna, även under en pandemi.
  • Ett ytterligare ekonomiskt stöd till hårt drabbade företag i de berörda kommunerna.

– Vi vill betona vikten av att det finns företag kvar inom besöksnäring och handel i gränstrakterna även efter pandemin. Företagen behövs för ett diversifierat näringsliv och för att fler ska få möjlighet till sina första anställningar. Lika viktigt är det för att människor ska kunna bo och verka i gränsregionerna och för att landsbygderna ska kunna leva och utvecklas, säger Åsa Johansson.

Här kan du läsa brevet i sin helhet. Pdf, 118 kB.

Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden, 010-833 10 12

Åsa Johansson (S), vice ordförande för regionala utvecklingsnämnden, 070-880 71 53