Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nya rekommendationer för covid-19-provtagning

Nya rekommendationer för covid-19-provtagning

Folkhälsomyndigheten presenterade på torsdagen nya provtagningsindikationer för covid-19.

Region Värmland ändrade förra veckan rekommendationen om provtagning tillfälligt baserat på Folkhälsomyndighetens vägledning. På grund av fortsatt kraftigt ökad smittspridning, där test- och smittspårningskapaciteten inte är tillräcklig, görs nu ytterligare prioriteringar i provtagningen.

Från och med i dag ska du endast boka tid för provtagning om du har symtom och:

• arbetar inom hälso- och sjukvård eller kommunal vård och omsorg
  • har ett arbete som kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen eller går i skolan.

– Det här gäller från och med i dag, så har du bokat en tid och inte rekommenderas provtagning, så uppmanar vi dig att avboka din tid, säger Charlotta Nelsson, regionchefläkare och provtagningssamordnare.

– Tillhör man inte någon av dessa kategorier, men blir sjuk, så ska man stanna hemma i minst fem dagar från den dag man fick symtom. Man ska också ha varit feberfri i minst två dagar innan man går tillbaka till arbetet, säger Charlotta Nelsson.

Nya rutiner och riktlinjer på gång

Folkhälsomyndigheten presenterade också andra rekommendationer som rör smittspårning och förhållningsregler. Region Värmland arbetar nu med att ta fram nya rutiner och riktlinjer. Tills vidare gäller nuvarande rutiner och den som har fått information och förhållningsregler i samband med smittspårning ska fortsätta följa dem.