Region Värmland / Nyhetsarkiv / De som rekommenderas en andra påfyllnadsdos kommer att kontaktas

De som rekommenderas en andra påfyllnadsdos kommer att kontaktas

Nu börjar arbetet med att kontakta de som erbjuds en andra påfyllnadsdos (dos 4) med vaccin mot covid-19.
– De berörda kommer att få ett erbjudande av Region Värmland eller sin hemkommun under de kommande veckorna. Du som är 80 år eller äldre får en kallelse, säger Birgitta Sahlström, chef för vaccinationsverksamheten i Värmland.

En andra påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 rekommenderas till personer som bor på särskilt boende, har hemtjänst eller hemsjukvård samt till alla som är 80 år och äldre. Observera att sen andra påfyllnadsdosen (dos 4) kan ges tidigast fyra månader efter den första påfyllnadsdosen (dos 3).

Nu påbörjas arbetet med att kontakta de som är aktuella för erbjudandet.

– Vi testar delvis ett nytt arbetssätt där alla som är 80 år eller äldre kommer att få en kallelse med ett erbjudande om vaccin och en bokad tid. Vi hoppas det kommer att förenkla och att vi på så vis kan undvika telefonköer. Du som är 80 år eller äldre kan alltså i lugn och ro vänta in kallelsen med en bokad tid från regionen, säger områdeschef Madelene Johanzon.

Det finns gott och vaccin och tider kommer erbjudas löpande. Totalt kommer cirka 13 000 personer 80 år eller äldre få en kallelse.

Vaccineras i hemmet – eller uppmanas att boka tid

Personer som bor på SÄBO kommer att erbjudas vaccin i sitt boende och de som har hemsjukvård eller hemtjänst kommer att informeras via sin kommun.

– Vi har som tidigare ett mycket fint samarbete med kommunerna i vaccinationsarbetet, säger Birgitta Sahlström.

Personer som har hemtjänst och hemsjukvård kommer att nås av information från sin hemkommun. Några vaccineras i hemmet och andra kommer att få erbjudande om att boka tid på regionens vaccinationsmottagningar som tidigare.

Den som mot förmodan inte skulle nås av ett erbjudande om en andra påfyllnadsdos uppmanas att kontakta Region Värmland från mitten av mars.

– Har man inte hört från oss innan mitten på mars uppmanar vi alla som är aktuella för den andra påfyllnadsdosen att kontakta oss. Det kan ju handla om någon som är nyinflyttad i länet exempelvis. Det ska ha gått minst 4 månader från den senaste dosen så det är ingen brådska.

Den andra påfyllnadsdosen

• Personer som är 80 år och äldre (född 1942 eller tidigare) får en kallelse med tid och plats på Region Värmlands vaccinationsmottagningar. Arbetet påbörjas nu.
  • Personer med hemtjänst eller hemsjukvård blir kontaktade av sin hemkommun. Några kommer att erbjudas vaccin i hemmet som tidigare medan andra kommer att uppmanas att boka tid för vaccination på regionens vaccinationsmottagningar. Du får information från kommunen som erbjuder hemtjänst.
  • Personer som bor på SÄBO erbjuds vaccin i sitt boende.