Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny satsning på förbättrade mobiluppkopplingar över gränsen

Ny satsning på förbättrade mobiluppkopplingar över gränsen

En svensk mobiloperatör har ansökt om EU-medel för att utveckla 5G-nätet mellan Sverige och Norge. Region Värmland har skickat in en skrivelse till regeringen som stödjer projektet då det har potential för att skapa fler smarta och hållbara transportlösningar.

Fonden som Telia vill söka pengar hos heter Connecting Europé Facility 2 Digital och syftet är att utveckla den 5G-utbyggnad som pågår. Projektet går ut på att stärka 5G-nätet mellan Sverige och Norge och riktar sig mot transportsektorn. Det skulle kunna leda till utvecklandet av smarta och hållbara transport- och logistiklösningar och alltså gynna handeln mellan länderna. Liknande satsningar har bland annat gjorts på gränsen mellan Sverige och Finland vid Haparanda.

Region Värmland ställer sig mycket positivt till projektet. Det kommer skapa ännu bättre förutsättningar för mobila uppkopplingar och bidra till att vårt regionala näringsliv får tillgång till framtidens transport- och logistiklösningar. Dessutom är det ett bra sätt att ytterligare stärka relationen med Norge och minska gränshindren, säger Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

EU-projektet kommer att innebära större möjligheter för transportföretag att arbeta med innovativa lösningar. Det kan handla om avancerade autonoma transporter eller smarta logistiklösningar. En sömlös övergång i 5G-nätet mellan Sverige och Norge skulle också bidra till ökad säkerhet då trafiken inte kommer vara en del av det publika internet.

Region Värmland har skrivit ett brev där man ställer sig bakom och stödjer mobiloperatörens ansökan.