Region Värmland / Nyhetsarkiv / Projekt ska locka talanger till Värmland och Skåne

Projekt ska locka talanger till Värmland och Skåne

Region Värmland och Invest in Skåne ska samarbeta för att behålla och locka talanger till sina län. Tillväxtverket delfinansierar projektet som löper fram till och med oktober 2023

Projektet heter "Kompetensförsörjning för internationella etableringar" och kommer att arbeta både med svenska företag och med att attrahera utländska företag som vill etablera sig i Skåne och Värmland.

Särskilt fokus kommer att ligga på att integrera kompetensförsörjningsfrågan i arbetet med att attrahera utländska investeringar. Arbetet ska också fungera som en "best practice" för andra regionala export- och investeringsfrämjande organisationer i landet.

– Kompetensbrist är en av de största utmaningarna i arbetet med att attrahera internationella företagsetableringar, så det är viktigt för oss att växla upp vårt arbete med att bibehålla och attrahera talanger till Sverige. Skåne och Värmland har flera gemensamma utmaningar, men också möjligheter då båda är gränsregioner. Vi ser fram emot att ta oss an denna utmaning tillsammans, säger Ulrika Ringdahl, vd på Invest in Skåne.

Kompetens och livslångt lärande

Kompetensförsörjning och det livslånga lärandet ligger högt på den nationella agendan då näringslivets behov av ny kompetens och förbättrade förutsättningar för arbetstagare att ställa om eller vidareutbilda sig är mycket stort. En viktig del i projektet är att kartlägga både behov och tillgänglighet av arbetskraft i Värmland och Skåne, men också att identifiera investerings- och exportfrämjande aktörers roll i ekosystemet.

– Region Värmland står inför etablering av en ny investeringsfrämjande organisation och vi ser fram emot att kugga i de breda erfarenheter som Invest in Skåne har byggt upp under åren. Vi är övertygade att vi kommer att kunna lära mycket av varandra och ser även fram emot att gemensamt kunna utveckla nya och bättre sätt att locka till oss framtidens etableringar, talanger och expansioner, säger Ingrid Ivars, projektledare för Region Värmland.

Nära samarbete med näringslivet

Projektet kommer att genomföras i nära dialog med näringslivet och med aktörer som arbetar med att behålla och attrahera talanger, till exempel Business Sweden, Svenska Institutet, klusterorganisationer, universitet och högskolor.

I slutet av projektet kommer de båda regionerna hålla en gemensam konferens för att dela med sig av projektresultatet och inspirera andra svenska regioner i deras arbete.

Finansiering

Projektet har en budget på 7,2 miljoner kronor varav Tillväxtverket har beviljat 50 procent av den totala finansieringen.

Projektperioden sträcker sig över ett och ett halvt år och avslutas 2023-10-30.

Ulrika Ringdahl
VD, Invest in Skåne
ulrika.ringdahl@skane.se

Benjamin Amukena Nyqvist
Projektledare, Region Värmland
benjamin.amukena.nyqvist@regionvarmland.se

Business Region Värmland

Business Region Värmland är en länsgemensam etableringsfunktion under uppstart med uppdrag att samordna ett proaktivt investerings- och etableringsarbete. Business Region Värmland ska aktivt arbeta med att identifiera nya affärsmöjligheter och ha förmågan att lotsa till ett avslut och kunna möta näringslivets behov i olika branscher. På en nationell och internationell arena samordna investerings- och etableringsfrämjande aktiviteter, analyser och marknadsföring som främjar värmländska etableringar med branschbredd och en utvecklad arbetsmarknad.

Invest in Skåne

Invest in Skåne, Skånes officiella export- och investeringsfrämjande organisation, erbjuder kostnadsfri rådgivning och tjänster till utländska företag som överväger Skåne för framtida investeringar eller expansion, samt hjälper regionala företag att växa internationellt. Bolaget arbetar även med talangattraktion för att säkra tillgång till högutbildad arbetskraft och spetskompetens i Skåne. Invest in Skåne är en del av Business Region Skåne.