Region Värmland / Nyhetsarkiv / I huvudsak goda utfall i samband med graviditet för ryggmärgsskadade

I huvudsak goda utfall i samband med graviditet för ryggmärgsskadade

Aktuell forskning från Region Värmland visar i huvudsak bra utfall för mor och barn i samband med graviditet hos ryggmärgsskadade. Skillnaden jämfört med normalbefolkningen är i de flesta fall marginell.

Molly Khalili är AT-läkare på Centralsjukhuset i Karlstad och doktorand vid institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro Universitet. Hon är huvudförfattare till en artikel som nyligen publicerades i AOGS, Acta Obstretica et Gynecologia Scandinavica. Studien är en registerstudie som inkluderar 109 graviditeter hos kvinnor med ryggmärgsskada i Sverige mellan 1997–2015 och presenterar förlossnings- och graviditetsutfall för mor och barn. I huvudsak var utfallen bra för både mor och barn och skiljde sig marginellt ifrån normalbefolkningen. Några av fynden som avvek inkluderar ökad förekomst av planerade kejsarsnitt, sövning under kejsarsnitt, urinvägsinfektioner under graviditet, anemi under graviditet och prematur förlossning.
– Det här är den första studien på ämnet som publicerats i en nordisk kontext sedan början av 90-talet. Det är framför allt positiva siffror som redovisas och min förhoppning är att detta kan stärka kvinnor med ryggmärgsskada som överväger en graviditet, säger Molly Khalili.

Molly Khalili

Molly Khalili presenterar studien vid International Spinal Cord Societys (ISCoS) årliga konferens i Vancouver. Foto: Arvid Frostell.

Molly Khalili presenterade studien vid International Spinal Cord Societys (ISCoS) årliga konferens i Vancouver, Kanada:
– Det här var första konferensen som genomfördes på plats sedan pandemin och det var roligt att träffa forskningskollegor från hela världen. Sverige är ett litet land med god trafiksäkerhet vilket gör att vi har förhållandevis få patienter med ryggmärgsskada, man kan därför lära sig mycket av kollegor som arbetar under andra förutsättningar.

För mer information kontakta

Molly Khalili
molly.khalili@regionvarmland.se
Tfn: 010-831 45 07

Artikel

Pregnancy, delivery, and neonatal outcomes among women with spinal cord injury in Sweden 1997–2015: A population-based cohort study.
Molly Khalili, Marie Berlin, Karin Pettersson, Carl Lindgren, Claes Hultling, Cecilia Ekéus
Acta Obstretica et Gynecologia Scandinavica