Region Värmland / Nyhetsarkiv / Mer värmländsk film på Cineasterna

Lagom till höstlovet finns det 35 värmländska filmer på bibliotekens playtjänst Cineasterna. Från filmen Festival. Foto: Life in the city

Mer värmländsk film på Cineasterna

Det nalkas höstlov och för den filmsugne finns det från och med måndag den 31 oktober ytterligare sju värmländska filmer på bibliotekens playtjänst Cineasterna. Värmland har följt sin plan och bidrar nu med 35 av de totalt 950 svenska filmerna på Cineasterna.

Tillförordnad enhetschef Frida Närman, vid Region Värmlands kulturavdelning, säger att hon är mycket glad över detta samarbete mellan Region Värmland och Bibliotek Värmland. De filmerna som nu hamnar på Cineasterna har valts ut av en grupp med personer från fem värmländska bibliotek och regionens kulturavdelning.

– Det här är ett fint exempel på att arbeta för gemensamma mål. Det är jätteroligt att fler värmländska filmer kan hitta sin publik. Biblioteken är en viktig aktör för att sprida kultur, inte minst med lokal förankring. I och med satsningen på Cineasterna arbetar vi tillsammans för ett större utbud. Samtidigt stödjer vi biblioteken i att utveckla arbetssätt för att fler ska upptäcka och reflektera över värmländsk film på Cineasterna, säger Frida Närman.

En gratistjänst via bibliotekskortet

Det var för ganska precis ett år sedan som regionen berättade att Värmland var första regionen i landet med denna satsning som innebär att publiken hittar regionalt producerad film under fliken ”värmländskt” på Cineasterna. Cineasterna är bibliotekens streamingtjänst för film som kan ses i hela Sverige. En gratistjänst som man använder via sitt bibliotekskort på biblioteket.

Filmer som lanseras på Cineasterna den 31 oktober

Långfilmer

• Framtidens Melodi av DubbelJonas
    En dramafilm från 2011 med regi och manus av Jonas Holmström och Jonas Bergergård. ”Känns i Hjärtat” SVT ”Omväxlande roligt pinsamt och smärtsamt” TT
  • Festival av Karl-Johan Larsson
    En dramafilm från 2001 med Ebba Hultkvist i huvudrollen inspelad i Arvika. Den drog 170 000 biobesökare. I och med detta så återlanseras filmen publikt igen och med det ett stycke musikhistoria alá 2000-talets början.

Kortfilmer

• Från människa till nummer av Sandra Dahlén och Elinor Engkvist.
    En dokumentär från 2009. En film om Sioma Zubicky och Katja Olsson, två av alla de människor som plågades i koncentrationsläger under andra världskriget medan människor omkring dem förintades.
  • Ett akademiskt krig av Lisa Östberg
    En dramafilm som hade världspremiär på Göteborg FilmFestival 2020. Delvis inspelad på Wermland Opera. Relationen mellan föreläsare och student hamnar i fokus när en konflikt blossar upp i samband med en uppgift på Stockholms konstnärliga högskola.
  • Svajpa Leo av Isabel Lindström Alvarez
    Feminism, buksystraskap och Tinderhets är tre av alla ämnen som berörs i kortfilmen Svajpa Leo med Happy Jankell i huvudrollen. Filmen hade världspremiär på elle.se 2017.
  • To the moon av Rickie Cai
    Vacker och tänkvärd animation som vann Filmörnen 2022. En flickas dröm om att åka till månen som snabbt möts av vekligheten.
  • Villa Volvo Whiskey av Sune Eskelinen
    Kort träffsäkert relationsdrama från 2022. Johan och Sara åker långt för att gå på Johans pappas födelsedagsfest, men vill de egentligen dit?