Region Värmland / Nyhetsarkiv / Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 16 maj 2023

Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 16 maj 2023

Vid tisdagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden fattades bland annat beslut om möjligheter att ställa krav på patienter i samband med behandling samt om revidering av förfrågningsunderlag.

Beslut om intensifierat omställningsarbete

Fram till och med mars månad är hälso- och sjukvårdens ekonomiska utfall minus 222 miljoner kronor. Prognosen för helåret pekar på ett underskott på 717 miljoner. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade därför att ge hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att intensifiera omställningsarbetet redan 2023 för att kunna leverera en budget i balans.

Kravställande på behandling eller åtgärd för patient

Patienter som uteblir från bokade besök påverkar tillgängligheten och leder till kostnader för hälso- och sjukvården. Under 2022 uteblev 36 500 patienter från sina besök vilket motsvarar cirka 3 procent av det totala antalet bokade tider. Hittills i år är det 19 000 patienter som uteblivit eller avbokat samma dag eller dagen innan besök.

Nu kraftsamlar verksamheten för att öka tillgängligheten och beta av vård som skjutits upp. För att kunna göra detta har man föreslagit åtgärder för att kunna ställa krav på hur vården erbjuds. I korthet innebär detta att:

• Patienter inte kan ställa krav på var de ska få sin vård. Dock ska hänsyn tas till närhet, funktionsförmåga och övriga vårdkontakter när planeringen sker. I första hand ska vården erbjudas i regionens verksamhet, i andra hand hos vårdgivare som är upphandlade i Sverige eller annat nordiskt land.
  • Regionen alltid har ansvar för sjukresor och vid behov övernattning.
  • Patienter som uteblir från två överenskomna tider kan strykas från väntelistan.

Vidare så gäller att oavsett när hälso- och sjuk vården tar kontakt med patienten så ska patienten ha ett fönster på tre månader för att kunna påverka när besök/behandling/åtgärd planeras in. Om patienten redan från början avböjer vård inom kommande tremånadersperioden från att kontakt om erbjudande ges kan patienten strykas från väntelistan. Patienten ska kunna erbjudas minst sex olika tillfällen (olika dagar) under erbjuden tremånadersperiod enligt ovanstående för att kunna strykas från väntelistan.

I arbetet ingår också att arbeta också med rutiner kring om- och avbokning, samt att i så hög grad som möjligt via digitala verktyg erbjuda patienten att själv välja sin tid och plats utifrån vad som är möjligt.

Nämnden beslutade att godkänna förslaget.

Revidering av förfrågningsunderlag 2024

Nämnden föreslår regionstyrelsen att godkänna revideringar av Region Värmlands förfrågningsunderlag för Vårdval vårdcentral och Vårdval fysioterapi.

Vad gäller Vårdval vårdcentral föreslås bland annat att kapiteringsersättningen på vårdtyngd enbart ska beräknas utifrån ålder och kön. I dag beräknas ersättningen utifrån ålder, kön samt ACG (en klassifikation som beskriver en patients hälsotillstånd under den närmaste perioden bakåt i tiden, i syfte att förutspå det kommande vårdbehovet). Olika syn på relevant diagnossättning gör att ersättningsnivåerna kan påverkas och ger stora skillnader mellan vårdcentralerna. Många andra regioner har också valt att ta bort ersättning baserat på ACG.

Förutom ovanstående tillförs Vårdval vårdcentral medel för dubblerad geografiersättning, ökad kapiteringsersättning utöver generella kostnadsuppräkningar samt medel för riktade satsningar på psykisk hälsa. Totalt handlar det om 30 miljoner kronor.

För vårdval Fysioterapi är den största förändringen ett sänkt prestationskrav med 20 procent under det första anställningsåret för nyutbildade fysioterapeuter. Detta bland annat med syftet att stödja kompetensförsörjning och öka till motivationen att anställa nyutbildade fysioterapeuter inom Region Värmland.

Den 30 maj fattar regionstyrelsen beslut i frågan innan den landar på regionfullmäktiges bord.

Daniel Schützer
Regionråd S och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
daniel.schutzer@regionvarmland.se