Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kultur- och bildningsnämnden i korthet 16 maj 2023

Kultur- och bildningsnämnden i korthet 16 maj 2023

Olika satsningar för barn och unga fick stor plats på dagens möte med kultur- och bildningsnämnden. Dels barn och ungas hälsa, dels barn och ungas rätt till kultur.

600 000 kronor till barn och ungas hälsa 2023

Budgeten för projektbidrag inom god och jämlik hälsa höjs med 600 000 kronor för 2023. Tillskottet riktar sig till målgruppen barn och unga 6-25 år. Viljan är att idéburna organisationer ska söka pengar för att driva projekt som verkar hälsofrämjande och förebyggande, som involverar målgruppen och som genererar nya – eller vidareutvecklar redan existerande – metoder.

1 250 000 kronor för jämlik tillgång till kultur i Värmland för barn och unga

Kultur- och bildningsnämnden beslutade idag om en satsning hösten 2023 på totalt 1 250 000 kronor med målet om en jämlik tillgång till kultur för barn och unga i hela Värmland.

Stödet går till

• Resestöd till kulturaktiviteter 800 000 kronor
  • Drömsommarjobbet 200 000 kronor
  • Gåvoboken 250 000 kronor

Resestöd

Det pågår ett arbete med att ta fram en långsiktig struktur för att stötta de värmländska kommunernas arbete för barn och ungas tillgång till konst och kultur parallellt görs nu tillfälliga förstärkningar. Kulturbussning har erbjudits till och från sedan 90-talet. Utvärderingar visar att återinförande av denna tjänst är det i särklass viktigaste som Region Värmland kan göra för skolorna. En nyhet är att resor nu kan göras även inom den egna kommunen, samt att även gymnasieskolor och förskolor kan nyttja stödet.

Drömsommarjobbet

Drömsommarjobbet, som funnits sedan 1999, är en del av Region Värmlands arbete för att stötta och inspirera unga att ta steget att välja en kulturell yrkesbana. Under fyra sommarveckor erbjuds unga i gymnasieåldern möjligheten att jobba tillsammans med professionella handledare inom olika konstnärliga inriktningar. Karlstads kommun har stöttat verksamheten under alla år men har i år minskat stödet och avviserat att det finns en osäkerhet om kommande år. Arvika kommun har varit en samarbetspart men är inte det längre då verksamheten helt är förlagd i Karlstad.

Gåvobok

Gåvoboken är tillsammans med språksamtal en del av satsningar på små barns språkutveckling. Samarbetspartners är förutom kulturavdelningen även barnhälsovården, folkbiblioteken, förskolan i kommunerna och Karlstads universitet. Statens kulturråd har under totalt fem år stöttat satsningen genom medfinansiering till Förundran – Bokstart i Värmland. Sedan tidigare får alla barn en gåvobok när de är 8 månader. Årets tillfälliga satsning bidrar till ytterligare en gåvobok, som ges till barn i förskoleålder. Gåvoboken 2023 är en tillfällig förstärkning med målet att det kan ske en permanent ramökning i kommande budgetarbete.

Satsning på att stärka barns hälsa i svar på planeringsdirektiv

Det fanns sedan förra nämndmötet ett preliminärt godkännande av svar på planeringsdirektivet med mål för nämndens ansvarsområde inom kultur, folkbildning och folkhälsa. Det blev inga ändringar i svaret som innebär en prioritering under mandatperioden på att stärka förutsättningarna för barns hälsa. Ärendet överlämnas nu till regionstyrelsen för beredning. Beslut om regionplan och budget tas i regionfullmäktige den 14 juni.

Uppdrag läs- och litteraturfrämjande – Region Värmland avslutar medverkan vid Bokmässan i Göteborg

Region Värmlands uppdrag att arbeta med läs- och litteraturfrämjande är delvis nytt och behoven är stora. Det behövs omprioriteringar. Små barns språkutveckling – en satsning för likvärdighet – för alla barn i hela Värmland och att utveckla litteraturen som konstform är prioriterade områden. Det senare kan exempelvis vara att förbättra författares villkor. Det kan handla om talangutveckling, mentorskap och nätverk.

Omprioriteringarna innebär att Region Värmland kommer att avsluta medverkan vid Bokmässan i Göteborg från och med nästa år, 2024. Förutom satsningarna som beskrivs ovan vill nämnden bidra till att främja kontinuitet under året och lokalt engagemang snarare än ett fåtal stora evenemang. Här kan biblioteken som litterära mötesplatser stärkas i arbetet med att lyfta regional litteratur.

150 000 kronor till Värmland Cirkusfestival 2023

Kultur Bums, som är en del av Riksteatern, bildades 2021 och verkar inom området scenkonst i Grums kommun. Kultur Bums medverkade i Värmland Cirkusfestival 2022 och hade där en tongivande roll i planering och genomförande. Ambitionen med arrangemanget Värmlands cirkusfestival 2023 är att befästa ett årligt återkommande arrangemang som uppmärksammar cirkuskonsten i regionen.

Engagera cirkusartister som är verksamma i Värmland och skapa en festival som uppmärksammar cirkusen som konstform. Tanken är att när festivalen är etablerad så ska den flytta runt till olika platser i länet.

Sofia Magnusson (S)

Kultur- och bildningsnämndens ordförande