Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionala utvecklingsnämnden i korthet 5 september 2023

Regionala utvecklingsnämnden i korthet 5 september 2023

När regionala utvecklingsnämnden sammanträdde under tisdagen beviljades Karlstads kommun 4 891 974 kronor för projektet Yrkes–SM som pågår mellan 2023–2025.

Yrkes-SM arrangeras i Karlstad 23–25 april 2024 av den nationella arrangören WorldSkills Sweden tillsammans Karlstads kommun och Region Värmland. Den gemensamma målsättningen är att höja kvaliteten, statusen och attraktionskraften för yrken och yrkesutbildningar.

– Kompetens- och matchningsproblematiken är en av vår tids största utmaningar. I Värmland, liksom i övriga Sverige, minskar andelen med gymnasial yrkeskompetens trots stor efterfrågan på arbetsmarknaden. Fler behöver få upp ögonen för de karriärvägar som en yrkesutbildning kan erbjuda, säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Pengarna kommer från det statliga anslag som Region Värmland har fått för att bedriva regional utveckling.

– I finansieringen räknas bland annat personalkostnader in, samt lokalhyra och busstrafik som vi har i egen regi. Dessutom går en del av budgeten till att stärka kompetensförsörjningen över tid, bland annat med egna kringarrangemang och projektet Värmlands yrkesfokus, säger Erik Evestam.

Erik Evestam (C)

Ordförande regionala utvecklingsnämnden