Region Värmland / Nyhetsarkiv / Barnavårdscentral och barnmorskemottagning i Karlstad flyttar

Barnavårdscentral och barnmorskemottagning i Karlstad flyttar

Nu flyttar barnavårdscentralen Skåre och barnmorskemottagningen Gripen. Syftet är att skapa en bättre arbetsmiljö i ändamålsenliga lokaler.

Från och med den 2 oktober samlas barnavårdscentralerna Skåre, som tillfälligt haft lokaler på Kolvgatan, och Gripen i Gripenhuset. Samtidigt samlokaliseras barnmorskemottagningarna Skåre och Gripen på Kolvgatan, Våxnäs.

Bakgrunden är att barnmorskemottagningen Gripen sedan länge är trångbodda, vilket är ett arbetsmiljöproblem.

Flera samordningsvinster

– Att samlokalisera mottagningarna skapar bättre förutsättningar för en bra bemanning och gör att vi kan jämna ut arbetsbelastningen. Det bidrar också till minskad sårbarhet vid korttidsfrånvaro, säger Monica Hammar, verksamhetschef för barn, unga och familjehälsa i Region Värmland.

Därtill finns lämpliga lokaler för föräldrautbildning på Kolvgatan, något som tidigare saknats.

– Ambitionen på lång sikt är att mottagningarna ska finnas i samma lokaler, men det är tyvärr inte möjligt just nu. Den aktuella förändringen ger en bättre arbetsmiljö för personalen och därmed också en ökad patientsäkerhet, säger Monica Hammar.

Hänvisning under flyttveckan

Den 25–29 september har mottagningarna begränsad möjlighet att svara i telefon på grund av flytt. Patienter med skyndsamma ärenden hänvisas till andra mottagningar under dessa dagar (se faktaruta nedan). Den 2 oktober är mottagningarna på plats med full styrka, då gäller samma kontaktvägar som innan omlokaliseringen.

Mottagningarna kommer att byta namn till barnmorskemottagningen centrala Karlstad och barnavårdscentralen centrala Karlstad senare under hösten.

Om flytten

BVC Skåre finns i Gripenhuset från och med 2 oktober
Ny adress: Västra Torggatan 24, 652 24 Karlstad

Den 25–29 september har BVC Skåre begränsad möjlighet att svara i telefon på grund av flytt. Använd gärna e-tjänsterna på 1177.se eller kontakta barnavårdscentralen Gripen.

BMM Gripen finns på Våxnäs från och med 2 oktober

Ny adress: Kolvgatan 1A, vån 3, 653 41 Karlstad.

BMM Gripen har begränsad möjlighet att svara i telefon 25–29 september på grund av flytt. Vid skyndsamma ärenden hänvisar vi till barnmorskemottagningen Rud och Mörmo gård.