Region Värmland / Nyhetsarkiv / Fyra festliga bokdagar med ett fyrtiotal författare och kulturskapare

Värmlandsmontern har samma plats på bokmässan som förra året. Numret är C04:42

Fyra festliga bokdagar med ett fyrtiotal författare och kulturskapare

Snart intar ett fyrtiotal författare och kulturskapare Värmlandsmonterns scen på bokmässan i Göteborg. Under fyra dagar med start på torsdag den 28 september kommer de att berätta om sina verk.

Projektledare Ricky Andreis är mycket nöjd med en innehållsmässigt bra mix.

– Vi har facklitteratur, skönlitteratur, crime, poesi och feelgood. Vi bygger schemat så att det passar bokmässans upplägg. Mer branschinriktat på torsdag och fredag, under helgdagarna så bjuder vi på allmänlitteratur.

Marit Kapla inleder under programpunkten att sätta Värmland på kartan. Hon har inventerat den värmländska klassiska litteraturen och snart öppnar litteraturkartan.se. Värmlandsmontern avslutas med poesi och musik. Det är årets Selma Lagerlöfpristagare Bengt Berg som framför dikter med musik av Johannes Söderqvist.

Lurös historia med VR-teknik

En yngre berättare som bland annat använder VR-tekniken är Samuel Nilsson, grundare av företaget Skildra vars affärsidé är att samla och föra vidare sagor, sägner och berättelser och historier från Värmland. På fredag är han på plats och vi får möjlighet att resa 1150 år tillbaka i tiden till Lurö i Vänern och ta del av en interaktiv berättelse i virtual reality.

Andra namn som Ricky Andreis nämner är Maria Westerberg Vildhjärta, Helén Wigh, Hanna Jedvik, Stefan Holm, Jessica Eriksson, Nyström/Mohlin, Markus-Gunnar Pettersson och Sara Lövestam, Ninni Schulman, Lars Andersson och Sven Smedberg.

– Det finns så mycket att berätta. Det är ett roligt uppdrag att snickra ihop programpunkterna när intresset är så stort, säger Ricky Andreis.

Programmet i Värmlandsmontern dag för dag hittar du på Region Värmlands webb .
Det är också sökbart på bokmässans webb

Mer läslust och läsfrämjande för barn och unga

Det är sista gången som Region Värmland deltar på bokmässan i Göteborg. Kultur- och bildningsnämnden har tagit det beslutet. Motiveringen är att det behövs satsas mer på barn och unga. En omprioritering helt enkelt.

– Visst är det vemodigt att lämna Göteborg men det vägs upp av att veta att vi får möjlighet att satsa mer på läslust och läsfrämjande för barn och unga, säger Ricky Andreis.

Det finns också ett bra evenemang för författarna hemma i Värmland.

– På Värmlands bokfestival får författarna en mer framträdande plats. Här har de en egen publik. I Göteborg så är man en fisk i ett stort hav.