Region Värmland / Nyhetsarkiv / Här är regiondirektörens förslag till minskning av antalet anställda

Här är regiondirektörens förslag till minskning av antalet anställda

På tisdag den 19 december lägger regiondirektör Peter Bäckstrand fram sitt förslag för hur Region Värmland ska minska antalet anställda till regionstyrelsen. Bedömningen är att organisationen behöver minska med 750 anställda vilket skulle innebära en minskning av kostnader med en halv miljard kronor.

Vid regionstyrelsens sammanträde i november fick Peter Bäckstrand i uppdrag att ta fram en plan för att minska antalet anställda i Region Värmland. Nästa vecka, den 19 december, ska planen presenteras för regionstyrelsen och i dag skickas förslaget ut till dess ledamöter.

– Min bedömning är att vi behöver minska antalet anställda med 750 personer och på så vis hamna i nivå med den storlek organisationen hade för tre år sedan, 2020. Det skulle innebära att vi kan minska våra kostnader med en halv miljard kronor, säger Peter Bäckstrand.

Minskningen motsvarar den ökning av 750 tillsvidareanställda som skett under perioden november 2020 till och med november 2023. För att kunna den ska kunna genomföras kan ett varsel komma att läggas på cirka 300 anställda.

– Vi har också en årlig omsättning av personal på cirka 600 anställda som slutar, byter jobb eller går i pension. Genom ett eventuellt varsel och att vi inte fullt ut återbesätter de vakanser som uppstår kan vi täcka in totalt 750 tjänster.

Noggrann kartläggning väntar

Om det blir aktuellt med ett varsel är förslaget att det dels ska bestå av en allmän minskning som berör alla verksamheter i regionen, dels eventuella riktade insatser.

– Men det måste föregås av en ordentlig analys för att kartlägga vad en sådan minskning skulle innebära och vi behöver också se över om det går att hitta samordningsvinster av olika slag.

Det tidigare totala anställningsstoppet kommer att kvarstå och antalet avsteg från stoppet ska hållas till ett minimum.

– Den samlade bedömningen är att detta är vad som går att åstadkomma utan större strukturella förändringar i regionens verksamhet. Ett beslut om varsel kommer däremot att innebära reduceringar, prioriteringar och omfördelning av resurser, säger Peter Bäckstrand.

Tidigare åtgärder har inte gett tillräcklig effekt

Bakgrunden till förslaget är att Region Värmland går mot ett stort ekonomiskt underskott på cirka en miljard kronor för 2023. Under det gångna året har man vidtagit omfattande åtgärder för att försöka få bukt med den allvarliga ekonomiska situationen, men dessa har inte gett tillräcklig effekt. Prognosen är dessutom att 2024 kommer att bli ett tufft år för Region Värmland.

– Utmaningen nästa år ser ut att bli ungefär likvärdig med årets. Prognosen pekar på en miljard i underskott även 2024, om vi inte vidtar åtgärder vill säga, säger Peter Bäckstrand.

Sammantaget bedöms den föreslagna minskningen av antalet anställda, tillsammans med de tidigare föreslagna och beslutade åtgärderna, ge en besparing på cirka 700 miljoner kronor på helåret. Inte under 2024, men däremot under 2025.

– Det beror helt enkelt på att det tar tid innan åtgärder som vidtas slår igenom i ekonomin. Sedan måste vi vara medvetna om att detta inte löser hela den ekonomiska utmaningen, utan vi kommer att behöva arbeta vidare med annat.

Om regionstyrelsen godkänner planen kommer förslaget skyndsamt att samrådas med övriga nämner.

– Det känns tråkigt att behöva lägga fram ett sådant här förslag någon vecka innan jul och jag önskar att vi hade befunnit oss i en annan situation. Vi har en krävande tid framför oss, säger Peter Bäckstrand.