Region Värmland / Nyhetsarkiv / Tillfällig ersättare för hälso- och sjukvårdsdirektören klar

Tillfällig ersättare för hälso- och sjukvårdsdirektören klar

Regiondirektör Peter Bäckstrand har nu utsett vem som blir tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör när Lena Gjevert lämnar sitt uppdrag.
– I väntan på att vi startar den ordinarie rekryteringsprocessen har jag valt en intern lösning där jag bett Lars Christensen och Henrik Svensson i regionledningen att tillsammans ta sig an uppgiften att leda hälso- och sjukvården. De tillträder i mitten av augusti, säger han.

Lars Christensen får rollen som tf hälso-och sjukvårdsdirektör och Henrik Svensson blir tf biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör. Lars Christensen är i dag biträdande regiondirektör med lång chefserfarenhet inom framför allt regional utveckling. Henrik Svensson har rollen som folkhälso- och kulturdirektör, och är läkare med mångårig erfarenhet från såväl kliniskt arbete som ledaruppdrag i hälso- och sjukvården inom Region Värmland.

– Hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar och vi har flera viktiga processer igång som vi inte kan tappa tempo i. Både Lars och Henrik kan organisationen väl och det är min övertygelse att de tillsammans med hälso- och sjukvårdsledningen kommer leda hälso- och sjukvården på ett utmärkt sätt under den här övergångsperioden, säger Peter Bäckstrand.

Allvarliga ekonomiska läget

Deras uppdrag handlar bland annat om att få bukt med det allvarliga ekonomiska läget och se till att den långsiktiga utvecklingsplanen för hälso- och sjukvården färdigställs och beslutas.

– Min förhoppning är att hälso- och sjukvårdsledningen i och med tf-lösningen får stabilitet och arbetsro samt att vårdverksamheterna får de förutsättningar som krävs för att få vardagen att fungera tills vi har en permanent lösning på plats, säger Peter Bäckstrand.

Omfattande uppdrag

Både Lars Christensen och Henrik Svensson poängterar att det är ett omfattande och komplext uppdrag som de tar sig an med stor ödmjukhet.

– Ska vi klara att skapa arbetsro, genomföra det beslutade omställningsarbetet, och få ordning på ekonomin samt forma en utvecklingsplan som både vårdens professioner och hela den samlade politiska ledningen står bakom, så behövs ett omfattande lagarbete där all den kompetens som finns inom hälso- och sjukvårdsledningen och bland medarbetarna tas tillvara, säger Lars Christensen.

– Jag ser fram emot att tillsammans med Lars och medarbetarna inom hälso- och sjukvården fortsätta utvecklingen av den värmländska hälso- och sjukvården och verka för ett bra utgångsläge för den person som ska ta över rollen långsiktigt, säger Henrik Svensson.

När Henrik Svensson kliver in som tf  biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör får Pär Blomquist, i dag chef för folkhögskolorna, rollen som tf folkhälso- och kulturdirektör.  Andra uppdrag som hittills hanterats av Lars Christensen och Henrik Svensson fördelas ut på övriga inom regionledningen. Lars Christensen kvarstår dock som biträdande regiondirektör.

– Det innebär en ökad och betydligt tuffare arbetsbelastning för personerna i regionledningen, men jag är tacksam för att man är villig att det utökade ansvaret under en tid, säger Peter Bäckstrand.

Rekryteringsprocess under hösten

När det gäller rekryteringsprocessen av ordinarie hälso- och sjukvårdsdirektör förväntas den komma igång under hösten. När en ny direktör kan vara på plats är dock oklart.

– Vi är måna om att få till en gedigen process och skulle jag gissa så tror jag inte vi har en person på plats förrän hösten 2025, säger Peter Bäckstrand.