Till startsidan
Start / Om regionen / För medarbetare

För medarbetare

Innehållet på den här sidan vänder sig till Region Värmlands medarbetare.

Som anställd i Region Värmland har du möjlighet att logga in hemifrån för att läsa dina mejl, det gör du genom att logga in via Office-portalen.

Du loggar in med ditt användarnamn och lösenord som du använder när du loggar in på en dator på din arbetsplats.

Kontakt

Har du frågor eller behöver stöd när det gäller Office-portalen?
Kontakta IT på 010-831 40 00, knappval 2.

För dig som vill byta lösenord eller låsa upp ditt regionkonto kan detta göras via Hantera ditt lösenord.

Du kan göra detta hjälp av BankID eller Duo Mobile.

Kontakt

Har du frågor eller behöver stöd när det gäller lösenord eller upplåsning av regionkonto? Kontakta IT på 010-831 40 00, knappval 2.

Inloggning med bank-id i Heroma

Du som är medarbetare i Region Värmland kan logga in i Heroma från din privata mobil och dator med bank-id. Detta förenklar för anställda att nå sina uppgifter och hantera sina ärenden i Heroma då åtkomst till regionens nätverk saknas.

Till inloggning i Heroma

När bank-id öppnas står det "Jag legitimerar mig hos Heroma Självservice Region Värmland".

Du som använder mobilen kan observera att Heroma bara delvis är anpassat för liten skärm, för att göra till exempel reseutlägg krävs att du arbetar från en större skärm.

Tänk på att stänga webbläsare när du är klar med ditt arbete.

Du som har Big Edge Client installerat på din PC kan nå Raindance hemifrån.

Det finns även appar för attest av fakturor och beställningar i Raindance. Apparna laddas ner via regionens appkatalog som finns förinstallerad på regionens telefoner.

Raindance app för attest av fakturor

Med Raindance attestapp kan du hantera dina fakturor direkt i din iphone eller ipad. Du kan granska, attestera, kommentera, cirkulera och signera.

Raindance app för attest av beställning

Med Raindance app för attest av beställning, kan du som chef, attestera beställningar från Marknadsplatsen direkt i din iphone eller ipad.

Region Värmland vill främja hälsa och friskvård för alla medarbetare. En viktig del i det hälsofrämjande arbetet är friskvårdsbidraget.

Nuvarande bidrag är 3 000 kronor för ett år. Region Värmland använder en digital tjänst, Wellnets friskvårdsportal, för att förenkla hanteringen av friskvårdsbidrag. Du kan köpa och boka din friskvård direkt i portalen.

Till Wellnets friskvårdsportal

För dig som har en bärbar dator

För att kunna jobba på distans behöver din chef först ansöka om fjärråtkomst. Du som är vårdpersonal behöver ange om du ska ha tillgång till Cosmic och/eller Callguide.

Du behöver dessutom eventuellt beställa headset eller diktafon. Det gör du genom att registrera ett ärende i ITs kundportal (välj Servicedesk Tele).

För dig som inte har en bärbar dator

Du behöver förutom ovanstående även beställa en lånedator. Region-IT tillhandahåller bärbara lånedatorer utifrån regionledningens beslutade kriterier, då det bara finns ett begränsat antal datorer för ändamålet.

Din chef gör beställningen via IT:s kundportal. Ange motiv till varför du behöver en lånedator.

Portal

Via portalen portal.regionvarmland.se finns länkar till Kom och gå och interna telefonkatalogen. Du loggar in med ditt regionkonto. Du får då en sexsiffrig kod i din mobil, som du använder för att logga in.

Portalen är begränsad och för att komma åt exempelvis Heroma och Raindance behöver du köra via Citrix.

Citrix

Via portalen portal.regionvarmland.se når du även Citrix. Du når följande via Citrix:

  • Intranätet (via Google Chrome)
  • Verktyg som till exempel Heroma, Raindance och Vida nås via intranätet.
  • Cosmic
  • Callguide
  • Utforskaren (G-mappen)

VPN (BIG-IP Edge Client)

Behöver du nå andra verktyg eller program så kan du behöva koppla upp dig med VPN (BIG-IP Edge Client) på Region Värmlands nätverk.

Alla bärbara datorer som tillhandahålls utav region-IT har en förinstallerad programvara som heter BIG-IP Edge Client. Detta är en så kallad VPN. När du är ansluten via VPN så går all datortrafik via regionens nät. Du når dina
program på samma sätt som när du sitter på din arbetsplats

OBS! Du måste ha ha varit loggad in minst en gång innan du kan ansluta datorn med BIG-IP Edge Client.

  1. Starta BIG-IP Edge Client via startmenyn.
  2. Välj om du vill använda användarnamn och lösenord eller SITHSkort för inloggning.
    För SITHS-kortsinloggning används din kod för kortet.
    För inloggning med användarnamn får du ett SMS med lösenord som skall fyllas i.

Nu är du uppkopplad via Regionens nät!

Att köra Cosmic via VPN kan göra att det går segt, det är bättre att köra via Citrix.

Du som arbetar inom kollektivtrafiken använder Cisco AnyConnect för att ansluta via VPN (istället för Big-IP Edge Client). Applikationen Cisco AnyConnect är installerad på kollektivtrafikens samtliga datorer.

Frågor

Har du frågor eller behöver stöd när det gäller portalen kontaktar du IT på telefonnummer 010-83 140 00, knappval 2.

I regionens appkatalog finns appar som regionen använder och som är godkända. Vissa av apparna är förmodifierade med uppgifter specifikt för Region Värmland (till exempel Raindance).

Du finner appkatalogen i din mobiltelefon.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?

Till toppen