Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förbättrad telefontillgänglighet på vårdcentralerna i Värmland

Förbättrad telefontillgänglighet på vårdcentralerna i Värmland

Telefontillgängligheten ska bli bättre på Region Värmlands vårdcentraler. Sedan i juni pågår ett arbete för att stärka tillgängligheten via telefon vilket innebär att patienter på sikt ska kunna nå vårdcentralen under hela öppettiden.

Utvecklingsarbetet har nu inletts för att säkerställa att värmlänningarna kan ringa sina vårdcentraler under hela öppettiden, kl. 8.00–17.00. Patienten bokar en uppringningstid och vårdcentralen ringer upp vid den tiden.

Målet är att uppnå 100 procents tillgänglighet, med en lägstanivå på 90 procent. Lösningarna kan variera mellan vårdcentralerna beroende på deras specifika förutsättningar och patientbehov.

Den stora förändringen ligger i den interna utvecklingen, med fokus på hög tillgänglighet för invånarna och en bra arbetsmiljö för medarbetarna och kräver en inkörningsperiod då telefontiderna tidigare var begränsade till kl. 8.00–10.00.

– Vi är bara i början av resan vi måste göra för värmlänningen. Vi gör det tillsammans i tät dialog och med ständiga utvärderingar och förbättringar, säger områdeschef Nina Blomgren.

Telefonrådgivning är ett av sjukvårdens svåraste områden och kräver hög kompetens och erfarenhet. Att prioritera och triagera patienter är en del av denna kompetens, och det kan behöva triageras om ifall en ny patient med en mer akut åkomma ringer in.

– Att tillföra mer resurser är inte lösningen på alla problem. Vi behöver styra verksamheten utifrån behov, statistik och mönster, och effektivisera flöden med hjälp av IT-stöd. Primärvården är grunden för patienten och för att vi använder resurser rätt på högre vårdnivåer. Jag vet hur tufft det är att komma över puckeln men vet samtidigt att det är värt mödan för våra patienter och för arbetsmiljön. Det kommer ta tid, det kommer vara jobbigt och vi kommer få ändra och justera. Vi måste dock självklart värna om att träffa patienten både digitalt, via telefonen och fysiskt som en del i att bedriva god och tillgänglig primärvård, säger Nina Blomgren.