Region Värmland / Nyhetsarkiv / Åldersgränsen för den avgiftsfria barn- och ungdomstandvården föreslås sänkas 2025

Regeringen har i sin proposition föreslagit att åldersgränsen för den avgiftsfria barn- och ungdomstandvården ska sänkas från dagens 23 år till 19 år. Folktandvården är väl förberedd om den går igenom.

Förändringen innebär att alla som fyller 20 år samt de som är mellan 21–23 år kommer att börja betala för sina tandvårdsbesök från och med den 1 januari 2025.

Det föreslås även att unga mellan 20–23 år ska få 600 kronor per år i allmänt tandvårdsbidrag (ATB) och att de som är 24 år och äldre ska få 300 kronor per år.

Vad gäller påbörjade behandlingar hos dessa 19–23-åringar kommer de att slutföras utan avgift för de som är patient hos Folktandvården Värmland, vilket de flesta i den åldersgruppen är sedan tidigare.

– Internt är vi väl förberedda för denna förändring och alla i aktuell ålder kommer fortsatt att kallas som vanligt. Går propositionen igenom kommer även de flesta av våra 19–23-åringar att erbjudas Frisktandvårdsavtal som innebär en möjlighet för dem att få regelbunden tandvård till ett fast pris under 3 år. För cirka 70 procent av den aktuella gruppen skulle det innebära runt 50 kronor i månaden. För de som önskar betala per besök kommer självklart det också vara en möjlighet, säger Linda Back, tandvårdschef Region Värmland.

– Vi kommer göra det vi kan för att dessa unga ska kunna behålla en god mun- och tandhälsa.