Region Värmland / Nyhetsarkiv / Efterlängtat besked från förvaltningsrätten om avtal för servicetrafiken i Värmland
Gult servicetrafikfordon framför Klarälvsentrén på Centralsjukhuset i Karlstad

Onsdagen den 25 september kom domen i förvaltningsrätten som gör det klart att Region Värmlands nya trafikavtal och organisation för servicetrafiken sätter i gång våren 2025.

Region Värmland anordnar och upphandlar genom Värmlandstrafik all servicetrafik i Värmland, vilket bland annat innefattar sjukresor och färdtjänst. Avtalet för trafikbolag inom servicetrafiken löpte ut den 31 augusti ifjol och tilldelningsbesluten i upphandlingen Servicetrafik Värmland har överprövats av anbudsgivare i två omgångar. Domen från förvaltningsrätten som kom den 25 september delade även denna gång Region Värmlands bedömningar och avslår överprövningen.

Det innebär att vi äntligen kan börja planera för sätta i gång en trafik med de nya upphandlade avtalen, som är billigare än de vi har nu och kommer att ge en kostnadslättnad för Region Värmland på cirka 20 miljoner per år i fyra år, säger Anders Wahlén som är trafikchef för servicetrafiken på Värmlandstrafik.

Följande bolag har blivit tilldelade i upphandlingen Servicetrafik Värmland:

• Cab in hand AB
  • Rudskoga Taxi AB
  • AOW Taxi AB
  • Karlstad Taxitransporter AB
  • Nyberg's Trp AB
  • Wehliye Taxi
  • Företagssupport HB

Avtalen mellan Region Värmland och trafikbolagen träder i kraft 1 maj 2025.

Förlängda avtal med nuvarande trafikbolag

Omställningstiden för att sätta i gång en ny trafik vid ett avtalsskifte är lång och för att säkerställa att trafiken rullade även efter 1 september 2023 behövde Region Värmland teckna tillfälliga avtal i februari 2023, i väntan på att den rättsliga processen som började sommaren 2022 skulle komma till avslut. Det gjordes genom en direktupphandling av korttidsavtal med nuvarande leverantörer av servicetrafik, på befintliga villkor.

– Den här trafiken måste fungera för våra kunder varje dag, därför valde vi att direktupphandla de leverantörer som redan kan systemet och rutinerna för den här korta perioden, säger Anders Wahlén.

Ny organisation i samband med nytt trafikavtal

När det nya trafikavtalet träder i kraft sker även flera förändringar i servicetrafikens verksamhet. Beställningscentralen i Munkfors kommer bland annat att ta över trafikledning och beställningar även nattetid, något som Anders Wahlén tror kommer öka servicen för sjukrese- och färdtjänstkunderna. För att gå över till dygnet-runt-bemanning och det utökade uppdraget har en handfull nya medarbetare anställts till kontoret i Munkfors.

– Vi hämtar hem uppdrag som tidigare legat på externt bolag och på trafikbolagen och sköter i stället detta med egna medarbetare från Munkfors. Med det gör vi en kostnadsbesparing samtidigt som vi får en ännu bättre kvalitet och översikt i vår servicetrafik under hela dygnet, säger Anders Wahlén.

Värmlandstrafik kommer att bjuda in till en pressträff om några veckor för att berätta mer om hur arbetet framåt kommer att se ut.

Anders Wahlén
Servicetrafikchef
anders.wahlen@regionvarmland.se

Mer om processen

Region Värmland anordnar och upphandlar genom Värmlandstrafik all servicetrafik i Värmland. Servicetrafiken utgörs av sjukresor, färdtjänst, omsorgsresor, kompletteringstrafik och anropsstyrda resor inom linjetrafiken. Den samlade servicetrafikens trafikkostnader i Värmland är idag runt 200 miljoner kronor per år.

Den 31 augusti 2023 löpte trafikavtalet för servicetrafiken ut och regionen genomförde därför en ny upphandling av trafikbolag under våren 2022. Tilldelningsbeslutet för den upphandlingen fattades av kollektivtrafiknämnden 1 juli 2022 och avtalsperioden var från 1 september 2023 till 31 augusti 2027. Tilldelningsbeslutet överprövades då av flera anbudsgivare och en dom från förvaltningsrätten kom året efter, den 21 augusti 2023. Utfallet blev då att överprövningarna endera avslogs (två domar) eller avskrevs (en dom). I den fjärde domen ålades Region Värmland att göra rättning vid en förnyad anbudsprövning av en specifik anbudsgivare. I stort delade dock förvaltningsrätten Region Värmlands bedömningar.

Då över ett år gått sedan anbuden skickades in valde ett av de vinnande bolagen, Trendtaxi, att inte förlänga sitt anbuds giltighetstid. Att Trendtaxi valde att inte förlänga samt att en förnyad anbudsprövning skulle göras på en annan anbudsgivare gjorde att kollektivtrafiknämnden fattade ett nytt tilldelningsbeslut den 5 september 2023. Det överprövades den 15 september 2023. Förvaltningsrätten gav dock den 25 september 2024 Region Värmland rätt i sin bedömning.

Eftersom det pågått en rättslig process, och omställningstiden för att sätta i gång ny trafik är lång, behövde Region Värmland redan i februari 2023 teckna tillfälliga avtal för att säkra trafiken efter 1 september 2023. Det gjordes genom en direktupphandling av korttidsavtal med nuvarande leverantörer av servicetrafik, på befintliga villkor. Avtalen har förlängts i tre omgångar och täcker trafik fram till 30 april 2025.

Tilldelningsbeslut för upphandlingen av Servicetrafik Värmland 2023
Vid kollektivtrafiknämndens möte den 5 september 2023 beslutade nämnden om tilldelning av avtal till följande företag i upphandlingen Servicetrafik Värmland:

• Cab in hand AB
  • Rudskoga Taxi AB
  • AOW Taxi AB
  • Karlstad Taxitransporter AB
  • Nyberg's Trp AB
  • Wehliye Taxi
  • Företagssupport HB

Avtalen löper över fyra år och tilldelningsbeslutet ersätter tidigare meddelat tilldelningsbeslut (daterat 2022-07-01). Avtalen mellan Region Värmland och trafikbolagen träder i kraft 1 maj 2025.

Beslutet är möjligt att överpröva inom tre veckor och det är då kammarrätten som ska besluta om eventuellt prövningstillstånd.

Upphandlingen genomfördes som öppet förfarande enligt Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Riksfärdtjänsten är upphandlad separat och trafiken är igång sedan 1 september 2023.