Region Värmland / Nyhetsarkiv / Värmlandsrådet lyfter den viktiga relationen med Norge
Man och kvinna i stående samtal vid bord.

Peter Söderström, vice ordförande i Värmlandsrådet och konferencier Jenny Höög på plats i den digitala konferensstudion.

Värmlandsrådet lyfter den viktiga relationen med Norge

Under torsdagen arrangerade Värmlandsrådet en konferens med fokus på den viktiga relationen mellan Norge och Sverige. På mötet deltog bland annat Sveriges utrikeshandelsminister och Norges ambassadör i Sverige samt representanter från våra norska grannfylken.

Relationen mellan Sverige och Norge är unik i världen. Få länder står varandra så nära. Vår gemensamma historia och kultur, geografi, språk samt starka ekonomiska och sociala band förenar oss.

– 2019 enades Nordiska ministerrådet kring visionen om Norden som världens mest hållbara och integrerade region. Sedan dess har pandemin på allvar utmanat samarbetet, Fredrik Larsson, ordförande Värmlandsrådet.

Pandemins effekter

Många människor, gränskommuner, företag och andra arbetsgivare har drabbats – arbetspendlarna, besöksnäringen och gränshandeln särskilt hårt. Svårigheterna har även inneburit ökade kontakter och flera initiativ för att stärka relationen mellan länderna. Konferensen är ett av dem.

– Det behövs mer kunskap tillsammans med dialog och samhandling på alla nivåer – nationellt, regionalt och lokalt, säger Peter Söderström, vice ordförande i Värmlandsrådet.

Detta var även något som Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för Nordiska frågor, och Norges ambassadör i Sverige, Aud Kolberg, pratade om. De tog bland annat även upp att det är viktigt att ta med sig lärdomar från pandemin gällande beredskap över gränserna och den snabbt ökade digitaliseringen.