Region Värmland / Nyhetsarkiv / Snart dags för höstens påfyllnadsdos mot covid-19

Snart kan du som rekommenderas en påfyllnadsdos vaccinera dig.

Snart dags för höstens påfyllnadsdos mot covid-19

Från och med 1 september rekommenderas ytterligare påfyllnadsdos för personer som är 65 år eller äldre. Det gäller också för dig som har en ökad risk att bli allvarligt sjuk. Detta för att stärka skyddet mot allvarlig sjukdom i covid-19.

Vaccinationstäckningen i Värmland är fortfarande bland den högsta i landet och för många är det nu dags att fylla på sitt skydd. Den 1 september inleds vaccination mot covid-19 med ytterligare påfyllnadsdos till riskgrupper och till personer som är 65 år eller äldre.

– Vi börjar med de mest sköra först. Det handlar om att fylla på sin vaccination och stärka sitt skydd mot allvarlig sjukdom, säger Birgitta Sahlström som är verksamhetschef för vaccinationsverksamheten i Region Värmland.

Brev med bokad tid till dig som är 70 år eller äldre

Region Värmland skickar nu brev med bokade tider till dig som är 70 år eller äldre.

– Vi gör det för att förenkla för alla. Det kan ta några dagar till innan brevet landar med en bokad tid så jag uppmanar dig som är 70 år eller äldre att vänta någon vecka innan du hör av dig till oss om du ännu inte nåtts av den bokade tiden, säger Birgitta Sahlström.

Tidsbokning öppen för dig som är 65–69 år

Tidsbokningen öppnar nu upp för dig som är 65–69 år. Tid bokas i första hand genom webbplatsen 1177.se/varmland/bokatid. Tider bokas med start den 1 september. Plats för vaccination väljs i samband med bokningen.

Du som är 18 år eller äldre och riskerar att bli allvarligt sjuk

Tidsbokningen har också öppnat för dig som har och dig som fyllt 18 år och är i riskgrupp för att bli allvarligt sjuk, inklusive personer 18 år och äldre med måttlig till allvarlig immunbrist, har hemtjänst, personer med Downs syndrom och gravida.

I slutet av september kommer det vara möjligt för den som är 18 år eller äldre som önskar en påfyllnadsdos att boka tid och vaccinera sig. Mer information om det kommer.

Ovaccinerade är alltid välkomna

Att vaccinera sig är det bästa sättet att undvika att bli allvarligt sjuk i covid-19. Därför rekommenderar Folkhälsomyndigheten att alla som är 12 år och äldre vaccinerar sig. Den som ännu inte påbörjat sin vaccination kan alltid komma för en första dos.

– Det är aldrig är för sent att påbörja sin vaccination oavsett dos. Vi erbjuder alltid vaccin till alla som ännu inte tagit de doser som Folkhälsomyndigheten rekommenderar, säger Birgitta Sahlström.

Så gör du för att vaccinera dig

Vaccination erbjuds på länets vaccinationsmottagningar. Boka tid på webbplatsen 1177.se/varmland/bokatid.

Du som är 70 år eller äldre (född 1952 eller tidigare) får ett brev med en bokad tid. Om du inte fått någon kallelse med bokad tid från oss i början av september ber vi dig att kontakta oss.

Du som är 65–69 år kan boka en tid från den 1 september nu.

Tidsbokningen har också öppnat för dig som har och dig som fyllt 18 år och är i riskgrupp för allvarlig sjukdom, inklusive personer 18 år och äldre med måttlig till allvarlig immunbrist, har hemtjänst, har Downs syndrom eller är gravid. Observera att det ska ha gått 4 månader sedan din senaste dos. Boka tiden från 1 september.

Tidsbokning för dig som är 18–64 år startar i slutet av september, mer information kommer.