Region Värmland / Nyhetsarkiv / Välkommen på bussig familjedag!
Stadstrafiken i Karlstad 100 år

Välkommen på bussig familjedag!

I år fyller den motordrivna stadstrafiken i Karlstad 100 år och detta vill Region Värmland Kollektivtrafik fira tillsammans med resenärerna, bussentusiasterna och alla som är nyfikna på kollektivtrafiken. På lördag den 27 augusti bjuder Karlstadsbuss, som är en del av Region Värmland, in till en familjedag i Mariebergsskogen. Bussar från förr och nu, roligheter för barnen, fika till besökarna och massor av bussprat utlovas.

– Vi vill fira det här jubileet tillsammans med de som vi finns till för – våra resenärer, Karlstadsborna och alla andra som följt och följer vår resa. Det blir en dag där vi bjuder våra besökare på en resa bakåt i tiden, samtidigt som vi blickar framåt mot framtidens kollektivtrafik, säger Mathias Lindgren, som är tätortstrafikchef på Region Värmland.

Under familjedagen kan besökarna lära sig mer om stadstrafikens historia och kika in i gamla bussar från förr i tiden. De som jobbar med och planerar kollektivtrafiken i Karlstad finns på plats för att svara på frågor och ta med sig synpunkter och idéer.

Värmlands bussveteraner finns också med under dagen och visar några av sina veteranbussar. De berättar gärna mer om hur trafiken såg ut förr i tiden i Karlstad. För den som är nyfiken på planerna för Karlstads resecentrum och på hur Karlstad planerar för kollektivtrafikens plats i stan framöver, finns möjlighet att besöka Karlstads kommuns monter.

För barnen finns det många roligheter, såsom trolleri, bussförarkort, pyssel och ballonger! Den som vill kan också göra sin alldeles egna kalas-cupcake.

– Vi hoppas på en glad dag, full av intressanta samtal över en kaffe och bulle, nostalgi, berättelser från stadstrafiken förr i tiden samt härlig kreativitet från barnen pysselhörna, säger Mathias Lindgren.

Gratis resor med Karlstadsbuss bussar

Buss 12 tar besökarna till Mariebergsskogen från Stora torget och Karlstadsbuss kör extra avgångar under tiden familjedagen pågår. För att fira ordentligt reser alla dessutom gratis med alla Karlstadsbuss bussar mellan klockan 10 och 16 denna dag.

– Vi vill att kalasstämningen ska kännas över hela staden och hoppas att många passar på att resa med oss på lördag, säger Mathias Lindgren.

Hålltider

Den bussiga familjedagen pågår klockan 11 till 15, lördagen den 27 augusti i Mariebergsskogen. Detta händer på scenen:

11:45 Välkomna! Stadstrafiken – En plats för Karlstadsborna i 100 år

Samtal med Mattias Bergh, trafikdirektör, region Värmland

12:00 Trolleri med Roberto

12:45 Stadstrafiken i Karlstad – Då, nu och i framtiden

Samtal med Bengt-Olov Andersson, ordförande Värmlands bussveteraner, Jesper Johansson (MP), Kollektivtrafiknämndens ordförande Region Värmland, Lena Thorin, biträdande trafikdirektör Region Värmland, Frida Pettersson (C), ordförande i Tillväxtutskottet Karlstads kommun.

14:00 Trolleri med Roberto