Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu är vi i gång!

Nu är vi i gång!

Årets influensavaccination startade 8 november.

Vaccinationen mot säsongsinfluensan har startat och på vaccinationsmottagningen i Kristinehamn är det full fart.
­- Vi tar emot ungefär 450 personer per dag och har fullt de kommande veckorna vilket såklart är kul. De flesta är här för vaccin mot säsongsinfluensan men vi vaccinerar även mot covid-19 och pneumokocker. Det går bra att ta två vaccin vid samma tillfälle, säger driftledare Jenny Matsson.

En förutsättning för att vaccinationsmottagningen ska fungera är de pensionärer som arbetar som vaccinatörer.
- Vi som sticker är pensionärer nästan allihopa. Det är roligt att kunna hjälpa till och att träffa så många trevliga människor säger Birgitta Raner, tidigare sjuksköterska på Kristinehamns kommun.

Vaccination mot influensa

Det finns risk att det blir en svårare influensavinter än normalt i år, både vad gäller antal drabbade och hur svårt sjuka människor blir. Om du är 70 år eller äldre och inte har fått en kallelse med en bokad tid: Hör av dig! Ring på telefonnummer 010-831 80 70, telefontid vardagar klockan 08.00–16.00, eller boka en tid digitalt genom att logga in på 1177.se.

Totalt var det cirka 3000 personer som vaccinerade sig mot influensan på vaccinationsmottagningarna i Värmland idag. Mer information om vaccinationen mot säsongsinfluensan finns på webbplatsen 1177.se: https://www.1177.se/Varmland/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-influensa/