Region Värmland / Nyhetsarkiv / Vaccin mot kikhosta till gravida

Gravida rekommenderas vaccin mot kikhosta från graviditetsvecka 16.

Vaccin mot kikhosta till gravida

Region Värmland erbjuder nu gratis vaccin mot kikhosta till gravida. Vaccinet skyddar barnet mot kikhosta flera månader efter födseln.

Du som är gravid kommer att få information om vaccination mot kikhosta från din barnmorska i samband med ett inplanerat besök på barnmorskemottagningen.

– Vi vill erbjuda vaccinationen på ett sätt som förenklar för den gravida kvinnan. Det är ett ett naturligt tillfälle att berätta om erbjudandet vid ett besök på barnmorskemottagningen. Det ger möjlighet att ställa frågor, säger Ingela Larsson som är samordnande barnmorska inom Region Värmland.

Tidsbokning efter kontakt med barnmorska

När du som är gravid varit i kontakt med din barnmorska får du inom några dagar ett meddelande via 1177.se med möjlighet att logga in och boka tid för vaccinationen digitalt. Vaccinationen sker sedan på en av regionens vaccinationsmottagningar. Du hittar din bokade tid i Inkorgen på 1177.se.

– För den här målgruppen använder vi oss av en helt digital lösning för tidsbokning, säger verksamhetschef Birgitta Sahlström.

Den som inte har möjlighet att använda digital tidsbokning kommer erbjudas andra alternativ till tidsbokning.

Om vaccination mot kikhosta för gravida

• Folkhälsomyndigheten rekomenderar att du som är gravid vaccinerar dig mot kikhosta från graviditetsvecka 16.
  • Syftet med vaccinationen är att skydda nyfödda barn tills de själva kan vaccineras.
  • Du som är gravid får erbjudandet om vaccination i samband med ett planerat besök på barnmorskemottagningen.
  • Du som är i slutet av din graviditet och inte har en planerad tid hos din barnmorska inom de närmaste dagarna kan kontakta din barnmorska.
  • Om kikhosta, graviditet och vaccination (1177.se)