Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu startar nomineringen till Folkhälsopriset 2023

Nu startar nomineringen till Folkhälsopriset 2023

För andra gången kommer Region Värmland att dela ut ett folkhälsopris. En organisation som gjort en insats som bidrar till god och jämlik hälsa kan få 100 000 kronor till sin verksamhet.

Nomineringen till Folkhälsopriset 2023 startar idag, 11 januari, och pågår till och med 19 februari.

– Många kan bidra till förbättrad folkhälsa och vi vet att många organisationer gör just det – både på individ- och samhällsnivå. Om vi i Värmland ska nå de folkhälsopolitiska målen som riksdagen satt upp måste hela samhället arbeta tillsammans. Därför vill vi uppmuntra till fortsatt engagemang för stärkt folkhälsa. Vi gör det bland annat genom att dela ut folkhälsopriset till en organisation som gjort viktiga insatser för folkhälsan, säger Sofia Magnusson, ordförande i kultur- och bildningsnämnden.

Pristagaren ska vara en organisation inom idéburen sektor eller en näringsverksamhet. Organisationen ska finnas i Värmland och ha gjort en insats av särskild betydelse för folkhälsan i Värmland.

Vem som helst kan nominera en organisation och en kan också nominera sin egen organisation.

Bidra till god och jämlik hälsa

– Att bidra till folkhälsa innebär att bidra till god och jämlik hälsa. Det kan handla om ökat socialt, fysiskt eller psykiskt välbefinnande och utjämnade skillnader i hälsa. Vi har också några kriterier som vi har fokus på när vi utser vinnaren. Det är bland annat nytänkande, bidrag till ny kunskap och samverkan, säger Anna Beata Brunzell, folkhälsochef.

Förra året fick folkhälsopriset in ett trettiotal nomineringar. Den organisation som till sist fick ta emot priset var Världen i Värmland som stöttat ensamkommande barn att klara gymnasieexamen.

Folkhälsopriset 2023 delas ut 19 april.

Mer information om folkhälsopriset finns på regionvarmland.se/folkhalsopriset