Region Värmland / Nyhetsarkiv / Körledare och butikschef är med i ny film om folkhälsa
En kvinna tittar in i kameran. Bakom henne står flera andra personer.

Eva Enders är en av de folkhälsoarbetare som är med i filmen Tack. Hon leder Alsterkören.

Körledare och butikschef är med i ny film om folkhälsa

Region Värmland har tagit fram en film som visar var folkhälsa byggs. Flera av de aktörer som är med i filmen kanske en inte tänker på som folkhälsoarbetare. Men folkhälsoarbete pågår på många olika platser och sker på många olika sätt.

I filmen ser vi bland andra körledare, tandläkare, butikschef och skyddsombud. Vi ser dem i deras vardag där de träffar andra människor som påverkas av deras arbete. I filmen kallas de för folkhälsoarbetare och Region Värmland tackar dem för deras arbete.

En av de personer som är med i filmen är Eva Enders som leder Alsters kyrkokör. Hon berättar att hon knappt visste något om folkhälsa tidigare. Men när hon fick frågan om att vara med i filmen och fick syftet förklarat för sig tyckte hon att det var en fantastisk idé.

– Att körsång ger energi och är bra för människor har jag ju alltid vetat. Men jag har inte tänkt på att till exempel skuldrådgivare, skyddsombud och kontakter i livsmedelsbutiker påverkar hälsan. Vi har så mycket i samhället som är både gratis och bra för hälsan, som gör att människor blir sedda och hörda och kan skapa relationer. Jag hoppas att de som ser filmen förstår det och uppsöker det som finns, säger folkhälsoarbetaren Eva Enders.

Folkhälsoarbete ska minska skillnader i hälsa

Tanken med filmen är att visa olika delar av folkhälsoarbetet och att mycket sker utan att en tänker på att det påverkar folkhälsan. Folkhälsoarbete handlar om att skapa jämlika livsvillkor för att människor ska må bra. Det handlar också om att få människor att känna trygghet och delaktighet i samhället.

– I filmen får vi möta olika aktörer som medverkar till den utveckling vi vill se. Vi vet att många gör ett väldigt gott arbete. Det vill vi uppmärksamma i den här filmen, säger Sofia Magnusson, ordförande i kultur- och bildningsnämnden som ansvarar för folkhälsofrågor.

Filmen Tack

Här finns filmen Tack: regionvarmland.se/filmentack.

Region Värmlands folkhälsostrategiska plan

Det långsiktiga folkhälsomålet för Region Värmland är god, jämlik och jämställd hälsa och bäst i Sverige på folkhälsa.

Region Värmlands folkhälsostrategiska plan bygger på den nationella folkhälsopolitiken som är antagen av riksdagen. Det övergripande målet för folkhälsopolitiken är att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

Här kan du läsa Region Värmlands folkhälsostrategiska plan.