Region Värmland / Nyhetsarkiv / Videosamtal med vårdcentralen i appen Vård i Värmland
En hand håller i en telefon. På skärmen syns appen Vård i Värmland.

I appen Vård i Värmland kan du boka ett videosamtal med vårdcentralen.

Videosamtal med vårdcentralen i appen Vård i Värmland

Känner du till appen Vård i Värmland? Här kan du boka videosamtal med vårdcentralen.
– I videosamtalen kan vi hjälpa dig med besvär som inte kräver fysisk undersökning, säger verksamhetschef Åsa Wahlén.

I Region Värmlands app Vård i Värmland kan värmlänningar nu nå vårdcentraler som arbetar inom eller på uppdrag av Region Värmland.

– Ladda ner appen, välj din vårdcentral och se vilka tjänster som finns, säger Åsa Wahlén, verksamhetschef för vårdcentralsområdet södra Karlstad.

Tiderna varierar

De bokningsbara tiderna varierar från dag till dag. Vissa vårdcentraler erbjuder egna bokningsbara tider.

– Vi testar oss fram. Det här är ett nytt sätt för oss att arbeta på och vi följer utvecklingen dag för dag. Många av våra vårdcentraler har nu egna bokningsbara tider och andra hänvisar till den gemensamma Vårdcentral Värmland, säger Åsa Wahlén.

Tobaksavvänjare och hälsocoach

I appen finns också fysioterapi och samtalsmottagning. Du hittar också hjälp att bryta ohälsosamma levnadsvanor. Det går att boka videosamtal med både tobaksavvänjare och hälsocoach.

– Vi erbjuder till exempel programmet Steg för hållbar hälsa som ger stöd om du vill få till en förändring av ohälsosamma vanor. Fokus ligger på beteendeförändring, säger Karin Jacobson, enhetschef för Vårdcentral Värmland.

Har du ett besvär som inte kräver fysisk undersökning? Då kan du boka ett videosamtal med vårdcentralen. Du gör det enkelt i appen, där du hittar alla våra vårdcentraler.