Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu gör X-linjen comeback i Sunne!
X-linjebuss so är illustrerad som kör fram i en miljö i Sunne bland gäss och med Fryken i bakgrunden

Nu gör X-linjen comeback i Sunne!

Den 28 februari är det på nytt dags att testa nya former av kollektivtrafik med en X-linjepilot. Det med en ny app, ett större geografiskt område och i kombination med Värmlandstrafiks ordinarie trafik.

Precis som i tidigare lanseringar inom X-linjekonceptet bygger det nya pilottestet på dynamisk trafik: busstrafik utan tidtabell och förutbestämd resväg, som du bokar i en mobilapp.

Dynamisk trafik är en ny flexibel form av kollektivtrafik som välkomnats med öppna armar i tidigare test i Värmland. Under sommarens gästspel i Sunne gjordes dryga tusen resor med Värmlandstrafiks X-linjen och i Säffle, där trafiken numera är permanent, har trafiken mångdubblat det kollektiva resandet sedan start 2021.

Först i Sverige!

– Det är med stor förväntan som vi nu återlanserar konceptet i Sunne! Lite extra spännande är det då testet tar oss ytterligare ett kliv närmare framtidens kollektivtrafik. Nu gör vi nämligen något unikt och adderar den ordinarie trafiken i tjänsten, säger Markus Bergman som är trafikchef regionbuss på Värmlandstrafik

Dynamisk trafik, linjetrafik och mixtrafik

När du gör en sökning räknar systemet ut den mest hållbara resan utifrån all tillgänglig trafik inom X-linjens trafikeringsområde. Om det går en ordinarie buss eller ett tåg som matchar din sökning får du denna information presenterad och när en dynamisk resa passar bäst ges du möjlighet att boka den.

– Även om de allra flesta sökningar kommer att matchas med dynamisk trafik är det just det här, att systemet räknar ut och presenterar det mest hållbara alternativet utifrån all tillgänglig kollektivtrafik, som gör pilottestet unikt, berättar Markus Bergman.

Mer om X-linjen i Sunne

Trafiken har premiär den 28 februari och körs fram till 8 september.
På Värmlandstrafiks webbplats hittar du mer information och svaren på de vanligaste frågorna.

Om X-linjen i Sunne (varmlandstrafik.se)

Här ser du kartan för X-linjen Sunne (pdf). Pdf, 454 kB.