Region Värmland / Nyhetsarkiv / Forum Jämställdhet slår alla rekord

Forum Jämställdhet i Karlstad var en riktig fullträff. Foto: Jeanette Dahlström

Forum Jämställdhet slår alla rekord

Karlstads kommun och Region Värmland var värdorganisationer vid årets upplaga av Forum Jämställdhet som gick av stapeln i Karlstad 7-8 februari. Enligt utvärderingen var konferensen en riktig fullträff.

Sedan tidigare visste vi att det var deltagarrekord med 1 250 betalande gäster och rekord i antal deltagare i öppna programmet. Utvärderingen som nu kommit visar också att betyget på konferensen är det bästa någonsin.

Besöksantalet på Forum Jämställdhet brukar ligga någonstans mellan
800 och 1000 konferensdeltagare. Med anledning av det ekonomiska läget bedömdes det som extremt tufft att locka fler i år.

Besöksrekord när Forum Jämställdhet arrangerades i Karlstad 2024.

– Det känns oerhört glädjande att så många valt att komma till Karlstad och Värmland för att besöka Forum Jämställdhet. Det är en mycket angelägen fråga att arbeta med på så många plan. Jämställdhet handlar ytterst om makt och rätten att själv få bestämma över sitt liv och egen kropp. Det är ett arbete som alltid behöver prioriteras, säger Linda Larsson (S) kommunstyrelsens ordförande i Karlstads kommun.

Schyst.se - den nya digitala kunskapsbanken om jämlik kommunikation - hade en egen monter som var mycket välbesökt.

Parallellt med huvudprogrammet pågick ett öppet program som Karlstads kommun och Region Värmland hade tagit fram. Det var kostnadsfritt och alla var välkomna. Även mässdelen och det öppna programmet hade besöksrekord och var under många pass mer än fullsatt.

Konferensen får toppbetyg

Utvärderingen visar att konferensen får bäst betyg någonsin. Hela 87,4 procent av gästerna gav de högsta betygen 4 eller 5 kring sitt helhetsintryck av Forum Jämställdhet 2024. Det var 67,4 procent av gästerna som gav det öppna programmet betygen 4 eller 5. Det är också ett rekord.

–Vi hade lite på känn att folk var nöjda för vi hörde surret i fikapauser, i mässdelen och när folk skulle hämta sina jackor i garderoben. De sa att detta var det bästa Forum Jämställdhet någonsin. Det var kul att se att vi uppfattat surret rätt nu när siffrorna kom, berättar Åsa Johansson (S) regionstyrelsens ordförande i Värmland.

De deltagare som varit på Forum Jämställdhet i många år berättade att det var betydligt fler män än vanligt. Även utvärderingen där man själv fick ange sitt juridiska kön och välja sin könsidentitet låg i år på 15,7 procent vilket är en högre andel män än tidigare år. Vi ser också att fler än vanligt uppger att de arbetar inom privat sektor.

Det är glädjande att fler män deltar på konferensen, säger regiondirektör Peter Bäckstrand. Foto: Jeanette Dahlström

– Det är glädjande att se att fler män deltar. Detta är en fråga för alla att arbeta med, både kvinnor och män. Det handlar om att kvinnor och män, pojkar och flickor ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter i sina liv och i samhället de lever i berättar Peter Bäckstrand regiondirektör.

Till nytta för värmlänningar

I det korta perspektivet är det bra med deltagarrekord för antalet gästnätter och besöksnäringen i stan liksom att det sätter Karlstad och Värmland på kartan som besöksmål och visar att vi kan hålla stora och bra konferenser. Men i det långa perspektivet handlar det om att skapa ett mer jämställt Värmland och Karlstad. Eftersom konferensen arrangerades här hade fler värmlänningar och Karlstadsbor möjlighet att delta både som betalande gäster och gratis på det öppna programmet och mässan. Det blir ett stort kunskapslyft och massor med inspiration som man kan ta hem och använda där man till vardags arbetar eller i sitt privatliv.

Åsa Johansson och Linda Larsson deltar i inledningen av konferensen. Flera andra representanter från kommunen och regionen tog också plats på stora scen för att sätta Karlstad och Värmland på kartan i jämställdhetsarbetet.

– Som värdar hade vi fått 100 biljetter var som personal i våra respektive organisationer använde. För oss är det viktigt att kunskapen tas med hem och omsätts i jämställdhetsarbete på hemmaplan säger Åsa.

På Region Värmland fick alla som deltagit fylla i en enkät efteråt där de beskrev vad de tog med sig hem för att arbeta vidare med. På Karlstads kommun har kommunstyrelsen gett ett uppdrag till nämnderna att senast i april 2024 beskriva hur de implementerat och systematiskt arbetar med jämställdhetsperspektivet i den ordinarie planeringen och uppföljningen av verksamheten.

– Så Forum Jämställdhet blir på det här sättet en hävstång i vårt eget jämställdhetsarbete som ska komma värmlänningar och Karlstadsbor till nytta säger Linda Larsson.

Uppföljningen som Forum Jämställdhet gjort visar att i år hade 22,3 procent av gästerna fått kännedom om Forum Jämställdhet via kommunen och regionens kommunikation. I vanliga fall brukar denna siffra ligga runt 5 procent.