Region Värmland / Nyhetsarkiv / Framtiden flyttar in - nu börjar bygget av nya förskolelokaler i Likenäs

Första spadtaget för nya förskolelokaler i Likenäs med Elisabeth Björk (V), Region Värmland, Adam Passin (S), Torsby kommun och Erik Evestam (C), Region Värmland. Målet här är att hitta en nedgrävd nyckel till nya förskolan, en utmaning som både barn och vuxna antog.

Framtiden flyttar in - nu börjar bygget av nya förskolelokaler i Likenäs

Region Värmland och Torsby kommun gör gemensam sak när nya förskolelokaler ska byggas i Likenäs. Nu inleds arbetet där ovanvåningen på ortens vårdcentral förvandlas till förskola. – Ett viktigt samarbete för Värmland, det är framtiden som flyttar in, säger Tobias Eriksson (S), regionråd.

Det är plan två på Vårdcentralen Likenäs som ska byggas om till förskola för barnen i Likenäs med omnejd. Lokalerna har länge stått vakanta men blir från och med februari 2025 alltså en ny förskola.

Frågan om möjligheten att ha en förskola i samma fastighet som vårdcentralen kom från Torsby kommun.

– Vi tyckte det var en väldigt bra idé, säger Jonatan Sandberg, fastighetsförvaltare, Region Värmland. Samtidigt som vi hjälper Torsby kommun fyller vi en del av våra lokaler som stått vakant länge. Ett hus mår bra av att hyresgäster, både ekonomiskt och byggnadstekniskt.

Representanter från Region Värmland, Torsby kommun och PEAB samlades vid en pressträff för att berätta mer om samarbetet med förskola i vårdcentralens lokaler.

Samverkan i fokus

– Det här är ett bra exempel på samverkan, säger Tobias Eriksson (S), regionråd och andre vice ordförande regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnden. Det är framtiden som flyttar in!

– Vi har ansvar för hela Värmland och den offentliga servicen är viktigt, säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden. När Torsby kommun visade intresse för det här projektet var det självklart för oss att samarbeta. Samtidigt kan vi tidigarelägga vissa planerade renoveringar i lokalerna.

– Här skapar vi även en utemiljö för barnen som också andra kan använda efter skoltid, kompletterar Elisabeth Björk (V) ordförande i kollektivtrafiknämnden. Vi får in liv och rörelse i området.

Renovering för inflytt i februari 2025

Under hösten börjar renoveringsarbetet: en ny och ljus entré byggs, det blir kapprum på plan ett och hela plan två anpassas till förskoleverksamhet. Även tak och hiss fräschas upp. Utemiljön görs om för att skapa plats för lek och rörelse. Totalt handlar det om en yta på 388 kvadratmeter. Johan Nilsson är skolchef i Torsby kommun.

– Det här är ett samarbetsprojekt som är bra för hela bygden. Att nyttja lokaler vi redan har och att barnen får nyrenoverade, fräscha lokaler. Här kommer grupper på upp till 30 barn att rymmas.

Bygget görs av PEAB och planeras vara klart i februari 2025 då Torsby kommun får tillträde till lokalerna. Jim Nilsson är biträdande fastighetsdirektör vid Region Värmland.

– Regionen har många lokaler som vi både vill och ska nyttja, det mår lokalerna bra av. Att vi gör det i samverkan är bara positivt.

Hjälp att leta efter nyckeln

Ett tiotal barn från en närliggande förskola stöttade upp med att ta det första spadtag för bygget. Nyckeln till den framtida förskolan hade gömts i en sandhög och med stor entusiasm tog sig barnen an att hitta nyckeln.

Färgen på spaden är viktig då man ska leta efter nyckeln till den nya förskolan.