Region Värmland / Nyhetsarkiv / Företag främjar jämställdhet och inkludering med Schyst.se

Idag, på den internationella jämställdhetsdagen, arrangerade Attraktionskraft Värmland en workshop hos Tietoevry om hur de kan jobba med kunskapsplattformen Schyst.se för ökat jämställdhet och jämlikhet inom företaget. På bilden från vänster: Louise Torevik, IUC Stål och Verkstad, Emma Jakobsson, Region Värmland och Per Borg, Tietoevry.

Företag främjar jämställdhet och inkludering med Schyst.se

Tietoevry är ett av företagen i Värmland som vet att jämställdhet och inkludering är avgörande för att skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna, trygga och värderade. Karlstadskontoret använder Region Värmlands digitala plattform schyst.se för att ge sina anställda verktyg som hjälper dem att bli mer medvetna om andras perspektiv och vikten av allas lika värde.

Idag, på den internationella jämställdhetsdagen, anordnades en workshop för anställda på Tietoevry som fokuserade på fördelarna med att skapa en jämställd och inkluderande arbetsplats. Per Borg, chef DelOps Sverige, Tietoevry Create, understryker vikten av att odla en kultur som aktivt främjar jämställdhet och mångfald genom att skapa utrymme för att arbeta med frågan. Workshopen är en del av Attraktionskraft Värmland, som även står bakom den digitala kunskapsplattformen schyst.se.

– Vi ser plattformen schyst.se som ett värdefullt komplement till vårt ordinarie arbete med att bygga en arbetsplats där alla kan känna sig trygga, oavsett bakgrund eller kön. Jämställdhet är inte en tillfällig satsning, det är en del av vår långsiktiga strategi för framgång. Därför är det viktigt att vi är nyfikna och vågar pröva nya möjligheter, som med dagens workshop, säger Per Borg.

Inspiration istället för pekpinnar

Workshopen leddes av Emma Jakobsson från Region Värmland och Louise Torevik från IUC Stål och Verkstad, båda aktiva inom Attraktionskraft Värmland och engagerade i att utbilda företag om schyst.se.

– För oss är det viktigt att inte komma med några pekpinnar, utan att i stället inspirera gruppen att hitta de verktyg som passar verksamheten bäst. Under workshopen har vi diskuterat varför jämställdhet och inkludering är viktigt och visat hur deltagarna kan använda schyst.se för att skapa en öppen dialog om jämställdhet och inkludering, säger Emma Jakobsson.

På schyst.se finns även fakta om fördelarna med ett aktivt arbete inom området. En rapport från McKinsey & Company (2022) visar att företag som arbetar med mångfald och inkludering ökar medarbetarnas vilja att stanna kvar med 47%. Detta är ytterligare en anledning till att använda plattformen för att skapa en hållbar och framgångsrik arbetsmiljö.

Attraktionskraft Värmland

Attraktionskraft Värmland är en fyraårig satsning för att stärka den framtida kompetensförsörjningen. Projektet drivs av Region Värmland tillsammans med Compare, IUC Stål och Verkstad samt Paper Province

Tietoevry

Tietoevry är ett nordiskt digitalt tjänste- och programvaruföretag. Det grundades 1968 i Esbo, Finland, och har vuxit till att bli en global aktör inom teknikindustrin. Företaget har cirka 24 000 experter världen över och har kunder i ungefär 90 länder. På kontoret i Karlstad jobbar cirka 375 personer.