Så stärker vi varumärket Värmland
Människor utanför Värmland känner till att naturen är vacker, att här finns gott om skog och att värmlänningar är trevliga. Men alltför ofta förknippas Värmland med glesbygd och utflyttning snarare än en livfull region med spännande jobb- och utbildningsmöjligheter. Nu finns en gemensamt framtagen strategi i Värmland för att försöka ändra på detta.
Region Värmland har en samordnande roll i länets profilering och Emely Sandsjoe ansvarar för arbetet med platsvarumärket Värmland.
– Vi har undersökt bilden av Värmland, både utanför och inom länet, säger hon. Och vi kan se att bilden är ganska förlegad, vilket bidrar till att människor inte tror att de kan skapa sig ett bra liv och samtidigt göra karriär här.
Prognoser visar på utmaningar
Värmlands framtid är beroende av ökad inflyttning. Enligt prognoser väntas Värmlands befolkning nämligen minska fram till år 2040. Och det som är mest oroväckande är att både antalet barn och personer i arbetsför ålder förväntas minska rejält, medan gruppen äldre, över 80 år, ökar dramatiskt.
– Den prognosen innebär i praktiken att färre personer måste arbeta och bidra med skatteintäkter som finansierar välfärden, samtidigt som fler får behov av hälso- och sjukvård och omsorg. För att behålla en god levnadsstandard i Värmland måste vi bryta den trenden, konstaterar Emely Sandsjoe.
En annan anledning är att näringslivet redan idag har ett stort behov av att rekrytera medarbetare med yrkesutbildning och spetskompetens inom branscher som skoglig bioekonomi, avancerad tillverkningsindustri och IT. Inom tio år väntas även behovet av vård- och omsorgspersonal öka.
– Vi måste förstärka allt det positiva och samtidigt komplettera bilden av Värmland med de spännande jobb- och karriärmöjligheter som finns här. Vårt näringsliv, med en mångfald av entreprenörer, startups och globala industribolag, ligger i framkant inom flera områden. Skogen är en oerhört viktig resurs, och utvecklingen inom skoglig bioekonomi spelar en avgörande roll i Sveriges gröna omställning.
En samordnad inflyttarkommunikation
Besöksnäringen har framgångsrikt marknadsfört Värmland, och många lockas hit som turister. Naturen och kulturen är de starkaste dragningskrafterna.
– Vi ser att de som har besökt Värmland i högre grad kan tänka sig att flytta hit, konstaterar Emely Sandsjoe. De historiskt intressanta besöksmålen är välkända, som Mårbacka, men vi behöver berätta mer om våra kultur- och sportevenemang, nöjeslivet, de mysiga stadskärnorna, restaurangerna och caféerna. Allt det som lockar turister och som samtidigt höjer livskvaliteten för oss som bor här.
För att stärka varumärket behövs kraftsamling. Region Värmland driver detta utvecklingsarbete, som även involverar representanter från alla kommuner, länsstyrelsen, klusterorganisationer och Karlstads universitet. Under 2024 har fokus legat på att ta fram en länsgemensam strategi för hur Värmland ska kommuniceras till möjliga inflyttare.
– För att göra skillnad arbetar vi tillsammans, säger Emely Sandsjoe. Nu har vi definierade målgrupper, en tydlig målbild och vet vilken attitydförflyttning vi behöver skapa. Vi har också en ”verktygslåda” med mallar, bilder, videoklipp och annat grafiskt material, vilket gör det enkelt för alla aktörer att kommunicera enhetligt och effektivt.
Den samordnade inflyttarkommunikationen sker främst via webbplatsen varmland.se och med aktiviteter i sociala medier.
– Vi kan alla bli ambassadörer för Värmland och hjälpas åt att sprida allt positivt som finns och händer här. Nästan alla värmlänningar – nio av tio – säger att de skulle rekommendera andra att flytta hit.
Livsstilen i Värmland attraherar!
Utpekade målgrupper för inflyttarkommunikationen består av människor med drivkrafter och intressen som matchar det liv Värmland erbjuder:
- Den familjära nätverkaren – vill skapa en bra och trygg tillvaro för hela familjen med ett liv i balans. Vill ha tillgång till restauranger och kultur, mötesplatser och nätverk.
- Den aktiva utforskaren – har en aktiv livsstil och vill ha nära till natur och aktiviteter oavsett om hen bor i staden eller på landet. Gillar nya utmaningar.
- Den hållbara landetlängtaren – söker lugnet på landet och vill leva i harmoni med naturen. Vanliga intressen är t ex återbruk, odling, djur och byggnadsvård.
- Den engagerade världsförbättraren – vill göra skillnad och bidra till en hållbar utveckling, engagerar sig i dessa frågor både på jobbet och på fritiden.
Läs mer om varumärket Värmland och ta del av verktygslådan (varumarketvarmland.se)