Stödgrupper för barn och unga i sorg

Stödgrupper för barn och unga i sorg är en gruppverksamhet för barn som mist en närstående. Ett stöd för barn och unga i sorgearbetet är att möta andra barn eller unga i samma situation.

Så gör vi grupperna

Vi har åldersindelade grupper för barn och unga mellan 7 och 20 år. Grupperna träffas vid åtta tillfällen och lyfter olika teman. Vi pratar om det som hänt, vad som blivit annorlunda och vad som hjälper i sorgen. Grupperna genomförs vanligtvis på en vardag efter klockan 16.

Viktiga vuxna (föräldrar eller annan närstående till barnet) erbjuds att samtidigt träffa varandra i en parallell grupp. Fokus i grupperna för viktiga vuxna är barnets sorg och hur viktiga vuxna kan stötta barnet eller ungdomen.

Att delta i grupperna är kostnadsfritt och alla är välkomna oavsett livsåskådning.

Vi startar grupper på olika orter i Värmland när tillräckligt många anmälningar kommit in på respektive ort.

Samarbete över hela länet

Stödgrupperna är ett samarbete mellan Region Värmland, Svenska Kyrkan och Sjukhuskyrkan och kommuner i Värmland.

Förebygga ohälsa

Varje år mister omkring 3 000 barn i Sverige sin mamma eller pappa genom dödsfall. Till det kommer de som förlorar syskon, andra närstående eller kompisar. Sorg är ingen barnpsykiatrisk diagnos men det är inte samma sak som att barn inte behöver stöd av utbildade vuxna i sin sorgebearbetning. Att förlora sin mamma, pappa, ett syskon eller annan närstående medan man fortfarande är barn är en traumatisk händelse som påverkar barnet på djupet och under längre tid.

Forskning visar tydligt på sambanden mellan barn som mist minst en av sina vårdnadshavare eller annan närstående som ung och en högre risk att senare i livet drabbas av psykisk sjukdom, suicid, självskadeproblematik och drogmissbruk. Barn till vårdnadshavare som avlidit genom olycka, självmord eller våld har i ung vuxen ålder fem gånger oftare vårdats för missbruk och tre–fyra gånger oftare för självmordsförsök. Mer än dubbelt så många hade själva avlidit tidigare jämfört med övriga. Dessa risker går att minska och förebygga. Det stöd som behövs handlar om att både minska risker och stärka skyddsfaktorer.

Syftet med stödgrupperna är att förebygga ohälsa på kort och lång sikt bland barn och unga som mist någon nära. Genom att möta andra i liknande situation bryts ensamhet och stigmatisering, deltagarna får träna på att sätta ord på känslor och prata om det som hänt. Stödgrupperna är inte terapi utan ett pedagogiskt material som kan ge terapeutiska effekter. Utvärdering av tidigare genomförda grupper har gett positiva resultat.

Intresseanmälan

Intresseanmälan sker via länken nedan. Intresseanmälan kan fyllas i av deltagare eller viktig vuxen själva, men även du som yrkesverksam kan göra en intresseanmälan på uppdrag av någon som vill anmäla sig.

Efter att en intresseanmälan kommer in tar någon som arbetar med stödgrupperna kontakt med den som intresseanmälan gäller. Detta sker oftast inom två veckor efter inkommen anmälan.

Intresseanmälan är inte bindande.

Intresserade kan när som helst kontakta oss, se kontaktinformation nedan.

Intresseanmälan till stödgrupp Barn och unga i sorg (Formulär)

Styrdokument

Informationsmaterial

Information till målgrupp och allmänhet

Materialet riktar sig till allmänheten och målgruppen direkt, de som kan vara intresserade av att gå i en stödgrupp för barn och unga i sorg eller som känner någon som kan vara intresserad av att delta i grupp. Detta informationsblad har en blå bakgrund och hänvisar till 1177 där det även finns en länk till e-tjänsten för intresseanmälan. Detta material får gärna sättas upp i väntrum, på anslagstavlor eller liknande.

Information till målgrupp och allmänhet om stödgrupper för barn och unga i sorg (pdf) Pdf, 335 kB.

Information till yrkesverksamma

Materialet riktar sig till den som kan komma att möta barn och unga eller deras viktiga vuxna i sitt yrkesliv och kan informera dessa om stödgrupperna. Detta informationsblad har en röd bakgrund och hänvisar till vårdgivarwebben för mer information och länk till intresseanmälan.

Information till yrkesverksamma om stödgrupper för barn och unga i sorg (pdf) Pdf, 105 kB.

Visitkort

För dig som kan komma att möta målgruppen direkt i din yrkesroll finns även visitkort. Visitkorten ska lämnas direkt till den som kan vara intresserad av att gå i stödgrupp eller har en närstående som kan vara intresserad. Visitkorten kan du få genom att kontakta Anna-Karin Berglind, sjukhuskyrkan, eller Lisa Lyckborn, projektledare.

Kontakta oss för frågor om verksamheten eller förmedling av kontakt.

Anna-Karin Berglind
Sjukhuskyrkan