Region Värmland / Nyhetsarkiv / EU gör framsteg i energisektorn

EU gör framsteg i energisektorn

EU-kommissionen publicerade den 11 september en ny rapport som visar hur unionen lyckats hantera energipolitikens utmaningar. Fokus har bland annat varit grön omställning i energisektorn, vilket lägger grunden till ekonomisk tillväxt och ökad konkurrenskraft. Trots att EU kommit en bit på vägen finns fortfarande utrymme för förbättringar.

EU:s energianvändning går i rätt riktning

Årets energirapport visar att EU bland annat har:

• Ökat produktionen av el från förnybara källor. Vindkraft genererade under första halvan av 2024 ungefär 50% av all el, och är nu därmed den näst största elkällan.
  • Minskat efterfrågan på gas samt minskat importen av gas från Ryssland.
  • Minskat utsläpp av växthusgaser med nästan 33% från år 1990 till 2022.

Fler insatser kommer dock krävas för att minska energipriserna, vilket behövs för att stärka EU:s konkurrenskraft och göra det mer lönsamt för företag att etablera sig inom unionen.

Unionens energiutmaningar

För att möta energiutmaningarna krävs att unionen har en gemensam policy på både EU- och medlemsnivå menar EU-kommissionen. Rapporten uppmanar därför medlemsländerna att snarast skicka in sina uppdaterade nationella energi- och klimatplaner. Detta för att se hur länderna arbetar med att nå målet ”Fit for 55”, där utsläpp av växthusgaser ska minskas med minst 55% senast år 2030. Bland de som har skickat in uppdaterade planer uppvisas svårigheter med att nå målet.

Samarbeten för att stärka konkurrenskraften och tillgången till energi är vägen framåt

En annan tröskel för EU är att tillverkare möts av konkurrens från andra länder. Rapporten uppmanar därför till fördjupade allianser med industrin för att snabbare utveckla teknologi i linje med EU:s gröna giv. Dessutom ska lagstiftning fokusera på att skydda de mest utsatta i samhället vid energikriser, exempelvis genom att sätta tak på elpriserna. Andra åtgärder är att finansiera tillgången av energieffektiva bostäder som använder billiga och förnybara energikällor.

Grön energiutveckling i Värmland

Grön omställning av energisektorn är viktigt även i Värmland. Regionen arbetar med flera lokala aktörer för att miljö och klimat ska vara en tydlig del av det regionala tillväxtarbetet. Ett exempel är samarbetet Lokal energiledning Värmland (LOKEN) tillsammans med Glava Energy Center och Karlstads universitet. Genom regional samverkan mellan akademi, näringsliv och offentliga aktörer har LOKEN som syfte att med hjälp av smarta energilösningar stötta energiomställningen.