Region Värmland / Nyhetsarkiv / Forskning om stroke hos äldre personer

Johan Sanner, neurolog på Centralsjukhuset i Karlstad, är en av forskarna bakom den nya studien,

Forskning om stroke hos äldre personer

Johan Sanner och Brynjar Fure, båda från Region Värmland, är tillsammans med forskare från Örebro och Oslo ansvariga för en studie som publicerades i Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology i maj 2024.

Vad är Stroke?

Stroke är ett samlingsnamn för sjukdomar som orsakas av blodpropp eller blödning i hjärnan. Att drabbas av blodpropp är vanligast och förekommer i 85 % av fallen. De viktigaste orsakerna till blodpropp är småkärlssjukdom, där blodpropparna bildas i mindre kärl centralt i hjärnan, storkärlssjukdom, där blodproppar uppstår i större kärl på halsen eller i hjärnan, och kardioembolisk stroke, där blodproppar bildas i hjärtat och förs med blodströmmen till hjärnan, ofta till följd av förmaksflimmer.

Ökad risk med åldern

Risken att drabbas av stroke ökar med stigande ålder, och eftersom andelen äldre i befolkningen förväntas öka framöver räknar vi med en avsevärd ökning av antalet äldre med stroke. De allra äldsta som insjuknar i stroke får svårare funktionsnedsättningar och dödligheten är högre jämfört med de yngre som drabbas. Trots detta är kunskapen om äldre personer med stroke mycket bristfällig eftersom äldre sällan deltagit i forskningsstudier.

Johan Sanner är neurolog på Centralsjukhuset och doktorand vid Örebro universitet.
– Vi genomförde en litteraturgenomgång med meta-analyser av forskningsstudier som undersökt orsaker till stroke hos äldre personer jämfört med yngre. Vår studie visade att kardioembolisk stroke var vanligare hos de äldre medan småkärlssjukdom var vanligare hos yngre. Behandlingen vid blodpropp beror på vilken undergrupp personen drabbats av, och för att kunna erbjuda personanpassad vård vid akut stroke är det avgörande att veta orsaken till blodproppen hos den enskilda patienten, säger Johan Sanner.

Klinisk studie

Johan Sanner genomför tillsammans med sin huvudhandledare Brynjar Fure och övriga medlemmar av forskargruppen en klinisk forskningsstudie med fokus på personer 85 år eller äldre som drabbats av akut stroke. Johan Sanner förklarar att det övergripande syftet med studien är att bidra till mer kunskapsbaserad vård för äldre personer med akut stroke. Orsaker till stroke och inte minst hur det går för äldre personer som får stroke är viktiga forskningsfrågor i studien.

Länk till artikeln

Johan Sanner, Jakob O Ström, Mia von Euler, Bente Thommessen, Brynjar Fure: Etiological Subclassification of Stroke in Older People ≥80 Years Compared to Younger People: A Systematic Review and Meta-Analysis